Royal Unibrew | Analyse | 10 i karakter

Problemformulering
I denne opgave vil jeg gerne besvare analysere Royal Unibrew placering på markedet for cider, hvordan de er blevet en markedsleder, og hvordan de er blevet et af de to største bryggerier i Danmark.

Jeg vil lave en analyse af deres regnskab, og kommentere på udviklingen af nøgletallene, samt lave analyser af den konkurrencemæssige situation, og deres konkurrencemæssige fordele overfor konkurrenter.

Indholdsfortegnelse
Problemformulering… 3
Metode 3
Virksomhedskarakteristik… 4
BMC… 5
Konkurrencesituationen på markedet for cider 6
Porters five forces 6
Regnskabsanalyse 10
Royal Unibrews konkurrencemæssige fordele 13
De 4 P’er… 13
Konklusion… 16
Kildeliste 17

Uddrag
En stor del af de råvarer som bliver brugt af bryggerier, har en lav substitutionsgrad. Derfor er bryggerier nødt til at købe inden for det marked.

Derfor stiger leverandørernes forhandlingsstyrke. På samme tid har råvarene en udløbsdato, hvor de skal være solgt før, ellers mister leverandøren deres indtjening.

Royal Unibrew er et kæmpe brand, og derfor stiger deres forhandlingsstyrke sammenlignet med mindre bryggerier, da de har stort udvalg mellem de mange udbydere, som kan findes.

Derfor stiger deres forhandlingsstyrke lidt igen. Leverandørerne og bryggerierne er afhængige af hinanden, og derfor er ingen ikke interesseret i at råvarerne ikke bliver solgt.

Samtidig skal der også bruges dåser, kasser, flasker mm. hvor der er en højere substitutionsgrad.

Her har Royal Unibrew en endnu bedre forhandlingsstyrke, igen grundet deres brand og størrelse, men også fordi der er en større substitutionsgrad.

Leverandørernes forhandlingsstyrke kan vurderes til at være lav, da Royal Unibrew er så stor en virksomhed som den er

og råvarene har en udløbsdato, som gør at de er nødt til at sælge de inden for et bestemt tidsrum

---

Mange som ikke er vilde med cider, vil kigge på substituerende produkter. Da Royal Unibrew er et af Danmarks største bryggerier

har de selv substituerende produkter, hvilket også er nogle af deres mest populære. Faxe Kondi og Pepsi er inden for sodavand nogle af de største mærker på det danske marked

men på samme tid kan man forestille sig, at det ikke er et godt substituerende produkt til cider, da man ofte vil mangle det alkoholiske element.

Derfor vil flere brugere kigge videre til øl. Dette vil være et problem for Royal Unibrew, da de på markedet for øl kun har en markedsandel på 22,8%, og deres meste sælgende brand, Royal,

kun har en andel på 10,8%5. Det er dog også værd at nævne, at ikke alle som fravælger cider går direkte over til øl.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu