Rejsebranchen | Brancheforhold og analyse (Porters 5-forces)

Indholdsfortegnelse
Bravo Tours
Konkurrencesituation bland de etablerede
Truslen fra nye udbydere
Truslen fra kunderne
Truslen fra leverandør
Truslen fra udbydere af substituerende produkter
Konklusion

Uddrag
Set fra Bravo tours side tager vi udgangspunkt i en markedsstatistik og udbydernes omsætning når vi skal finde markedslederen, udfordreren og nichen. Man se at den nuværende markedsleder er Spies.

Da de har den største markedsandel i og med at de sælger flere rejsepakker end de andre udbydere. I hælene på dem kommer markedsudfordreren som bureauerne TUI, Apollo og Bravo

turs. Grundet til at vi er markedsudfordrere er at vi og de andre udfordre har solgt lige omkring 9% mindre rejser end Spies, men alle bureauerne ønsker selvfølgelig at opnå en position som markedsleder og dermed få stordriftsfordele.

Næst efter kommer markedsfølgerne som er bureauer som Detur, Club la Santa, Århus charter, Ami sol, Atlantis rejser da de er mere fredelige konkurrenter som ikke truer markedslederen eller udfordreren, da de aldrig er først med nye tiltag og har meget de samme udvalg af rejser som markedslederen.

Til sidst har vi markedsnichen der består af bureauerne fra ring 2 altså DUF, FDM travel og Discovery travel. Eftersom at de henvender sig til en lille målgruppe. For eksempel DUF der udelukkende henvender sig til unge der ønsker at tage på en fest-ferie, eller FDM der sælger luksus rejser.

Bravo turs befinder sig på et Heterogent marked hvor kunden kan identificere forskel på blandt andet hotellerne og service. Kunden kan mærke forskel pga. servicen som virksomheden udbyder på turen derhen, på hotellet, oplevelserne på ferien og på turen hjem.

Udflugterne som de forskellige bureauer udbyder skaber en stor forskel på dem, som kunde vil du kunne se forskel på om udflugterne går til vilde fest strande, kulturelle steder eller familievenlige bådudflugter. Derfor det er det Heterogene marked.

Markedet har monopolistisk konkurrenceform. Da der er mange udbydere og er heterogent. De forskellige udbydere er differenceret, men ligner på samme tid meget hinanden. Det giver udbyderen lille pris indflydelse, men indgangsbarrieren er lille. Den monopolistiske konkurrenceform er en mellemting mellem monopol og total konkurrence.

Bravo turs befinder sig på et populært marked, hvor der er mange udbydere i forhold til efterspørger. Bravo tours har mange konkurrenter i første og anden ring, og det er derfor de opholder sig i “red ocean”.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu