Red din fars dag | Analyse | Kræftens Bekæmpelse

Indledning
Fædre er en person du altid har i dit liv og derfor har man tider, hvor man kan sure på dem, eller glade for dem, men du elsker ham altid.

En far er ikke en selvvalgt person, derimod en person der er der fordi han elsker dig mere end, noget andet i verden.

Han er der for dig i alle perioder, du går igennem, fra din første cykeltur, til din første køretur, på ens rejse fra barn til voksen.

Din far er der altid når du har brug for ham, men fædre har tendenser til at ignorerer tegn på sygdomme, og derfor har kræftens bekæmpelse lavet nogle reklamer om

at ens far burde tage til lægen noget oftere, hvis de mærker symptomer af kræft. Det har de gjort grundet dagen ’fars dag’.

Uddrag
Den første kampagnefilm er ’’Red din fars dag’’. Den er 1 minut og 13 sekunder lang og lavet af Kræftens Bekæmpelse i 2018.

Dette er en narrativ kampagnefilm, da kampagnefilmen tager udgangspunkt i 4 klip, et hvor faren henter en dreng på et busstoppested (0:06-0:13)

et hvor faren hjælper med teknologien (0:13-0:17), et hvor faren hjælper med at gøre det selv (0:17-0:23) og et hvor han køber noget tøj for hans datter (0:23-0:27).

Under hele kampagnefilmen kører der en voice over der nævner de ting, faren gør for hans barn. Man hører også en noget musik i de første 30 sekunder

som minder om noget heroisk musik, der ville blive spillet hvis en helt reddede en person. Det gør de fordi at en far er som en helt for en selv og dette gør også fortællingen mere sentimental.

Der sker dog en skift efter 30 sekunder, der musikken tager en sving, den bliver mere sørgmodig og langsommere, og det samme går for fortællingen. ’

’De er ikke gode nok til at til lægen i tide. Faktisk har de højere dødelighed end kvinder, når det gælder kræft.’’ (0:28-0:35).

I dette citat begynder logos delen og træde ind, man får nogle fakta om at mænd har højere dødelighed når det gælder kræft og at de ikke besøger lægen lige så ofte som kvinder.

Det er også nu at kampagnefilmen begynder at oplyse det budskab det vil ud med. I anden del af denne kampagnefilm, ser vi en anden stemning end man har set indtil videre.

I perioden 0:28-0:36 ser vi to billeder med en familie og en med en far og en baby, i begge billeder forsvinder faren fra dem, for at give os et indblik at hvis ens far går bort mister du en del af din familie

igen spiller kampagnefilmen på patos. Efter billederne begynder de 4 scenarier at spille igen, bare anderledes fordi der mangler en far.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu