Optikere i Danmark | Opgave | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1 – Karakteriser markedet for optikere Danmark i

Opgave 2 - Analyser konkurrencesituationen i den danske optikerbranche
2.1 Metodeafsnit
2.2 Analyse:
2.2.1 Rivalisering i branchen
2.2.2 Truslen fra nye indtrængere
2.2.3 Truslen fra substituerende produkter
2.2.4 Kundernes forhandlingsstyrke
2.2.5 Leverandørernes forhandlingsstyrke
2.3 Delkonklusion:

Uddrag
Indenfor optikermarkedet i Danmark, findes en bred målgruppe med slutbrugere i alle aldre. En optiker defineres som en person der til dagligt har speciale i synstest og brillevejledning

og indenfor markedet er der primært tale om briller og kontaktlinser som produktet. Markedet opererer på konsumentmarkedet, da kunderne dækker eget behov ved køb hos en optiker.

Kunderne går især op i prisparameteret, da briller i forvejen kan være en dyr varer. Derfor vil udbyderne bruge differentiering som strategi, for at tiltale de loyale kunder.

Vicedirektør for konkurrence- og forbrugerstyrelsen siger, ”Når det gælder økonomisk sikkerhed og sundhed, er vi bange for at komme galt afsted”. Han mener, at der er en tendens for nye brillebrugere

om at se prisen som en indikator for kvalitet. Han synes i stedet, at nye kunder skal undersøge optikerne før køb. Markedet er et heterogent marked, hvor kunderne går op i tiltro til udbyderen, men med henblik på prisen.

Nye kunder har begrænsede viden om briller, og derfor vil deres præferencer omhandle service og vejledning i butikkerne. Da kunderne hos en optiker, målrette opsøger dem grundet behovet for briller

kræver det her en fysisk forudsætning angående foretagelse af syntest, da testen afgør om man overhovedet skal have briller, samt styrken på dem.

Samtidig ligger briller og kontaktlinser i den højere prisklasse, og her kræver det en økonomisk forudsætning for at kunne finansiere dem.

Indenfor markedet er der en hård konkurrence mellem udbyderne, og øverst ligger Louis Nielsen. Med en markedsandel på 44% defineres de som markedsleder på markedet for optikere.

Deres markedsandel er over dobbelt så højt som markedsudfordreren Synoptik, der med sine 17% ligger nummer to på markedet.

Udover dette har Profil optik og Thiele under 10% hver som markedsfølger, hvorefter en række mindre markedsnicher såsom selvstændige optikere optager resten af markedet.

Eftersom, at der er disse flere større udbydere, befinder optikermarkedet sig på red ocean. De seneste 10-15 år har de større aktører oplevet en enorm vækst, til gengæld er de mindre udbydere faldet i markedsandel

da de ikke har været konkurrencedygtige nok. På markedet er der flere store aktører samt en del mindre, og der er derfor tale om en blanding af monopolistisk konkurrence og differentieret oligopol.

Kristian Mortensen siger- ”Der er en usund kampagnekultur i vores branche”, han mener, at den tætte konkurrence sender det forkerte signalement til kunderne, og

at de kan føle sig snydt af de høje avancer, selvom det ikke nødvendigvis er sådan situationen befinder sig.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu