Indledning
Louis Nielsen er en virksomhed i optikerbranchen. Optikerbranchen er en branche, hvor man sælger briller og kontaktlinser.

Branchen bliver større, fordi der er flere og flere mennesker, som har brug for briller, hvilket er godt for Louis Nielsen, fordi jo flere mennesker

som har brug for hjælp inden for deres område, gør at de får flere kunder og en større omsætning.

Der opstår også problemer ved at branchen bliver efterspurgt, fordi så er der flere virksomheder, der bliver opstartet for at kunne få indtægter på den store efterspørgsel, som der er.

Når der opstår stor konkurrence, er det vigtigt at holde sin position indenfor deres branche. Virksomheden Louis Nielsen blev grundlagt 1978, og det vil sige at virksomheden er en af de ældre inden i optikerbranchen.

Det med at have en virksomhed, som har været til i længere periode, gør at de har konkurrencemæssige fordele i forhold til kendskabet til virksomheden.

Det havde været noget andet, hvis det var en virksomhed, som var blevet oprettet fornyligt, fordi så ville man ikke have nogen ide om virksomhedens ide og mission.

Uddrag
Konkurrenceformen for optikermarkedet er en monopolistisk konkurrence. Det er, fordi det ikke er mange virksomheder

men iblandt disse virksomheder er der nogle få hovednavne i branchen, i forhold til de andre virksomheder i branchen, som der er mindre, når man snakker om kendskabet til og populariteten af forretningen.

Det gør, at det er svært for de små virksomheder at konkurrere med forretningen Louis Nielsen. Dette er godt for forretningen

fordi det gør at der er mindre konkurrence om at fastholde en plads som en markedsleder, fordi hvis mange forretninger var mere lige om hvor kunderne køber deres briller og kontaktlinser

så ville der være mange forskellige store markedsudfordrere. Som det ser ud, har Louis Nielsen en relevant konkurrent.

Det er virksomheden Synoptik. Som tallene viser, ligger Louis Nielsen over Synoptik, hvilket gør Synoptik til denne hårde konkurrent og gør virksomheden til en vigtig markedsudfordrer.

Dette er vigtig, fordi en udfordrer gør, at Louis Nielsen kæmper mere for at fastholde pladsen som markedsleder, og at virksomheden gør sit bedste for at forbedre alle forhold for sine kunder.

Markedsformen er i dette tilfælde en fordel for Louis Nielsen, fordi de er en af de dominerende forretningskæder på markedet fordi, hvis der var få brancher

som var lige store som i differentieret oligori forholdet, så ville der være flere, som var vigtige at holde øje med for at opretholde den markedsmæssige positionen.

Truslen fra leverandørerne i forhold til, hvor stor del af landet, der ville ende med at få et forbrug af briller, så ville man sige at cirka 90% af alle danskere ville få brug for briller - enten på grund af fejl i øjnene eller på grund af alderdommen.

I forhold til at 45% af de 90% ville være kvinder, så betyder pris, mærke og stilen noget, hvilket betyder, at leverandører af de forskellige briller ville have en indflydelse, fordi kvinder vil have en bestemt stil fra et bestemt sted

hvilket gør, at Louis Nielsen skal have det, kvinderne vil have. Her har de derfor brug for den rigtig leverandør, fordi den anden halvdel er mænd

hvor det bare er prisen, og hvordan brillen fungerer, som betyder noget, og det gør, at der ikke vil være den store indflydelse fra leverandørerne.