Optikerbranchen | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
OPGAVE 1 2
- REDEGØR FOR OPTIKERBRANCHEN OG DENS UDVIKLING 2
OPGAVE 2 3
- ANALYSER KONKURRENCESITUATIONEN FOR OPTIKERBRANCHEN 3
OPGAVE 3 5
- ANALYSER KØBSADFÆRDEN VED KØB AF BRILLER HOS LUIS NIELSEN 5
OPGAVE 4 7
- DISKUTER OG VURDER FØLGENDE UDSAGN VED KØB AF BRILLER OG LINSER (ANALYSEN MÅ MAKS. FYLDE 2400 ANSLAG INKLUSIV MELLEMRUM) 7
- A) DANSKERNE KØBER HELST DE BILLIGSTE BRILLER 7
- B) DESIGN OG MÆRKEVARER HAR STOR BETYDNING VED KØB AF BRILLER 8
- C) SORTIMENT OG SERVICE SPILLER EN ROLLE VED VALG AF OPTIKERKÆDE 8
- D) ØJENOPERATIONER DÆKKER DE SAMME BEHOV OG KØBEMOTIVER SOM LINSER OG BRILLER 8
OPGAVE 5 9
- IDENTIFICER EN VÆSENTLIG UDFORDRING FOR OPTIKERBRANCHEN OG DISKUTER MULIGE LØSNINGER AF DEN VALGTE UDFORDRING. 9

Uddrag
Optikerbranchen er en stor og vigtig branche i Danmark, og der er gennem de seneste 20 til 30 år sket meget, både med størrelsen på branchen og den teknologi der bliver brugt.

Optikerbranchen er hvor man kan komme ind i en butik, og købe briller. I butikkerne er der dog kommet mange nye ting, nu kan man få taget prøver af øjnene og man kan få specielt lavet briller osv. Alt dette er kommet på grund af udviklingen af teknologi.

Alt den udvikling branchen har været igennem har betydet at flere og flere er begyndt og komme ned for at tjekke deres øjne, og det har betydet at der er kommet en del aktører på Market og de kæmper alle for at få den største markedsandel og have de billigste priser.

Nogle butikker er også begyndt at lege med tanken om at kunne lave det over nettet, men lige nu er det de fysiske butikker som er mest populære, og grunden til det er at det mest er ældre som køber briller.

---

Når vi snakker om optikerbranchen er det Konsumentmarkedet vi er inde på, og det er vi fordi vi ved at der er mange kunder og det er privat forbrug.

Som nævnt i bilagene er der stor konkurrence på marked og det gør at alle de forskellige aktører på marked kæmper om at hive kunderne til sig.

Lige nu er det dog Louis Nilesen der er markedsleder og så har vi synsoptik som er markeds udfordre og så har vi alle de mindre butikker som er markeds følgere og markeds nicher er alle de små optikerkæder og de selvstændige optikere.

Jeg vil ud fra dette derfor sige det er Differentieret duopol med en smule monopol da det primært er Louis Nielsen der ligger på den største markedsandel men synsoptik er god med.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu