Optikerbranchen | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Optikerbranchen i Danmark har de seneste 4 år vækstet meget lidt i forhold til den store omsætning på 3.1 milliard danske kroner. Det er en meget konkurrencepræget branche.

Markedslederne, Louis Nielsen, Synoptik og Profil Optik har gennem de seneste år vokset, og det har så kostet mindre optikere sin markedsandel. I denne branche er præference og kendskabsgrad meget vigtigt.

Uddrag
Det kunne for eksempel være hvordan andre ville synes at han/hun ser ud med briller eller hvad andre syntes om det brand, kunden køber briller fra.

Derfor kan briller, ifølge Maslows behovspyramide, både være et funktionelt behov og et emotionelt behov.

For at kunne dække behovet på en bestemt måde bruger virksomheder købsmotiverne til at forklare hvordan det bliver dækket.

Briller bliver som sagt oftest købt grundet den helt basale funktion, at gøre forbrugerens syn optimalt. Dette gør, at det er et funktionelt købemotiv.

Modsigende dette, ligger det naturligt for forbrugerne at vælge med hjernen, samt hjertet oveni. Derfor gør det også købet til det sociale købemotiv.

Det er vigtigt at kvaliteten er i top, og det er også derfor mange forbrugere betaler dyre domme for briller, for at sikre sig, at produktet holder længe, hvilket er købemotivet veblen.

Kunderne bliver dog også hevet ind, på grund af de tilbud, som virksomhederne bliver nødt til at lave, for at få nye kunder til - det gør

at købemotivet pludselig er thrifty, da forbrugeren bliver draget af tilbud og det, at kunne spare nogle penge.

Hvis man kigger på købstyper, så vil det, at købe et par briller være et vanekøb for de fleste. Det er et behov man er nødt til at få dækket, hvis man gerne vil have en optimal synsevne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu