Optikerbranchen | Analyse | 10 i karakter

Indledning
Optikerbranchen i Danmark har de seneste 4 år vækstet meget lidt i forhold til den store omsætning på 3.1 milliard danske kroner.

Det er en meget konkurrencepræget branche. Markedslederne, Louis Nielsen, Synoptik og Profil Optik har gennem de seneste år vokset

og det har så kostet mindre optikere sin markedsandel. I denne branche er præference og kendskabsgrad meget vigtigt.

Kendskabsgraden er niveauet af kendskab forbrugerne har til et brand. Synoptik har den kendskabsgrad på 69%, der også er den højeste, hvorimod Louis Nielsen har en kendskabsgrad på kun 63%.

Uddrag
Hvis man kigger på købstyper, så vil det, at købe et par briller være et vanekøb for de fleste. Det er et behov man er nødt til at få dækket, hvis man gerne vil have en optimal synsevne.

Det er ikke et regelmæssigt køb, da man ikke køber briller lige så ofte som man vil gå ud og handle efter dagligvarer

men derimod noget man køber, hvis ens briller er gået i stykker, er blevet for svage i styrken, eller at man trænger til et nyt par.

Samtidigt kan briller også være et overvejelseskøb for nogen, da det godt kan gå hen og blive dyrt med speciallavede glas og designerstel, og derfor er man nødt til lige at genoverveje hvad det egentligt er, man investerer sine penge i.

Beslutningsprocessen man går igennem, når man køber et par briller starter med at forbrugeren erkender sit problem - ikke optimal synsevne.

Forbrugeren får derfor lavet en synsundersøgelse og finder ud af, om de er nærsynet eller langsynet. Herefter begynder indkøbsprocessen, hvor forbrugeren undersøger markedet for hvilke udbydere der er.

I denne fase undersøger man også hvilke forskellige priser der er på briller. Når forbrugeren har foretaget informationssøgning, begynder forbrugeren at vurdere om der findes alternativer.

Når forbrugeren har taget beslutningen, sker handelen og brillerne bliver købt. Herefter kigger man på forbrugerens efterkøbsadfærd, altså om købet dækker det behov, som forbrugeren manglede.

For at konkludere på dette, kan man sige at der er mange beslutninger der skal tages, når en forbruger køber et par briller.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu