Optikerbranchen | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Redegør for optikerbranchen og dens udvikling

Opgave 2 - Analyser konkurrencesituationen for optikerbranchen
- Konkurrencetragtmodellen
- Louis Nielsen:
- Pris:
- Kvalitet:
- Kendskab:
- Markedsandel:

Synoptik:
- Pris:
- Kvalitet:
- Kendskab:
- Markedsandel:

Profil Optik
- Pris:
- Kvalitet:
- Kendskab:
- Markedsandel:

Opgave 3 - Analyser købsadfærden ved køb af briller hos Luis Nielsen
- brand potentials:
- 31% brand lovers:
- 51% brand rejectors:
- Brand threats:

Opgave 4 - Diskuter og vurder følgende udsagn ved køb af briller og linser
Danskerne køber helst de billigste briller

Design og mærkevarer har en stor betydning ved køb af briller

Sortiment og service spiller en rolle ved valg af optikerkæde

Øjenoperationer dækker de samme behov og købemotiver som linser og briller

Opgave 5 - Identificer en væsentlig udfordring for optikerbranchen og diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Optikerbranchen er en svær branche at komme ind i både, da branchen er mættet af mange udbyder men også, da der er en hård konkurrence på pris og service.

Optikerbranchen omsatte for 3,1 mia. kroner men i de seneste 4 år har det været nogle svage vækstrater .

Prisen er et vigtigt parameter som altid, da kunderne godt ved hvad der er et godt tilbud og omvendt.

Kunderne i optikbranchen er svagt stillet, da de føler sig forpligtet til at købe et stk. brille efter deres synstest

hvis de får taget en gratis synstest. Kunderne er særdeles loyale i branchen, de har nogle optikkere som de føler sig trygge ved.

Specielt 60+ forbliver trofaste kunder hos de traditionelle optikere, hvilket gør dem meget eftertragtede hos store optikkere som Louis Nielsen .

Optikker branchen er en stor branche med få store aktører på et heterogent marked, hvilket man kalder for differentieret oligopol marked.

---

Vi kan også snakke om konkurrenceformen i optikerbranchen, hvilket jeg vil vurdere til at være differentieret oligopol, grundet der er få større aktører i branchen som der rigtigt har markedsandel.

Louis Nielsen er markedslederen med en markedsandel på 44%. Markedsudfordreren er Synoptik med en markedsandel på 17%, efter dem er der profil Optik med en markedsandel på 9%.

Markedet er heterogent fordi kunderne har nogle præferencer som f.eks. design og priser, hvilket gør markedet til differentieret oligopol.

Så ud fra analysen kan man diskutere om der egentlig er to reale konkurrenter nemlig Louis Nielsen og Synoptik

da det er dem der sidder på størstedelen af markedsandelen og kæmper om kunder med deres værdi tilbud;

Louis Nielsen som kommer med de lave priser, og Synoptik som kommer med de mange mærker.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu