Optikerbranchen | Afsætning | 10 i Karakter

Indledning
Optikerbranchen i Danmark har de seneste 4 år vækstet meget lidt i forhold til den store omsætning på 3.1 milliard danske kroner.

Det er en meget konkurrencepræget branche. Markedslederne, Louis Nielsen, Synoptik og Profil Optik har gennem de seneste år vokset, og det har så kostet mindre optikere sin markedsandel.

I denne branche er præference og kendskabsgrad meget vigtigt. Kendskabsgraden er niveauet af kendskab forbrugerne har til et brand.

Synoptik har den kendskabsgrad på 69%, der også er den højeste, hvorimod Louis Nielsen har en kendskabsgrad på kun 63%.

Ifølge den administrerende direktør for Louis Nielsen, Mads Nygaard, har de et mål om at øge deres markedsandel.

Uddrag
For at kunne dække behovet på en bestemt måde bruger virksomheder købsmotiverne til at forklare hvordan det bliver dækket.

Briller bliver som sagt oftest købt grundet den helt basale funktion, at gøre forbrugerens syn optimalt. Dette gør, at det er et funktionelt købemotiv.

Modsigende dette, ligger det naturligt for forbrugerne at vælge med hjernen, samt hjertet oveni. Derfor gør det også købet til det sociale købemotiv.

Det er vigtigt at kvaliteten er i top, og det er også derfor mange forbrugere betaler dyre domme for briller, for at sikre sig, at produktet holder længe, hvilket er købemotivet veblen.

Kunderne bliver dog også hevet ind, på grund af de tilbud, som virksomhederne bliver nødt til at lave, for at få nye kunder til - det gør

at købemotivet pludselig er thrifty, da forbrugeren bliver draget af tilbud og det, at kunne spare nogle penge.

Hvis man kigger på købstyper, så vil det, at købe et par briller være et vanekøb for de fleste. Det er et behov man er nødt til at få dækket, hvis man gerne vil have en optimal synsevne.

Det er ikke et regelmæssigt køb, da man ikke køber briller lige så ofte som man vil gå ud og handle efter dagligvarer, men derimod noget man køber

hvis ens briller er gået i stykker, er blevet for svage i styrken, eller at man trænger til et nyt par. Samtidigt kan briller også være et overvejelseskøb for nogen

da det godt kan gå hen og blive dyrt med speciallavede glas og designerstel, og derfor er man nødt til lige at genoverveje hvad det egentligt er, man investerer sine penge i.

Beslutningsprocessen man går igennem, når man køber et par briller starter med at forbrugeren erkender sit problem - ikke optimal synsevne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu