Ølmarkedet | Noter Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Redegør kort for ølmarkedet. Inddrag bilag 1- 4 3
Opgave 2 - Virksomhederne på ølmarkedet bliver påvirket af konkurrenceforholdene 3
Opgave 3 - Analyser købsadfærden ved køb af øl

Opgave 4 - Diskutér kort følgende udsagn 5
- Opgave 4.1 - Markedet for øl er ikke mættet. 5
- Opgave 4.2 - Ved køb af specialøl, ligger købemotivet ”snob” bag. 5
- Opgave 4.3 - De små bryggerier har svært ved at få hyldeplads i detailbutikkerne. 5
- Opgave 4.4 - Produktudvikling er en kritisk succesfaktor for udbydere i øl-branchen. 5
Opgave 5 - Identificer en væsentlig udfordring for en selvvalgt udbyder i ølmarkedet 6

Uddrag
- På ølmarkedet er der hovedsagelig en stor udbyder, samt flere mindre udbydere - hvor den store udbyder er Carlsberg A/S. Der er høje præferencer iblandt forbrugerne

hvor mærker som Tuborg, Royal og Carlsberg hovedsageligt ligger i toppen på ølmarkedet. (bilag 1) Markedet består af i alt 197, som alt i alt kæmper om de samme kunder, så konkurrencen er derfor hård (Bilag 2).

Ølmarkedet har mange forskellige former for øl, men sortimentet er dybt, da der er mange forskellige varianter af øl – der findes eksempelvis øl med forskellige smager eller økologiske øl.

Der findes mange varianter på markedet, og prisniveauet følger også med der, da der findes øl i alle prisklasser. Tuborg er eksempelvis i den dyre ende, hvor det mere er overklassen som køber dem

og så findes der et billigere alternative som eksempelvis Harboe, som har en ret lav markedsandel, og konkurrer derfor på prisen, da de sælger billigere øl.

Omkostningsstrukturen hos mikrobryggerierne er presset, da der er en stigende konkurrence på markedet, hvor mikrobryggerierne ikke kan måle sig. (bilag 3)

Det kan derfor være svært for forbrugerne at skelne mellem speciel øl, fra de mindre bryggerier og de store klassiske bryggerier – selvom der er mange udbydere og derfor hård konkurrence.

En fordel for en stor virksomhed, er at de er sikret i detailkæderne, hvilket de mindre bryggerier ikke har. (bilag 4)

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu