Ølmarkedet i Danmark | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1:
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15.

Opgave 2:
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3:
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4:
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.

b. Private labels er en fordel for øl producenterne.

c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5:
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Øl marked har her de seneste år haft en kraftig stigning i væksten, hvis vi snakker om markedets størrelse.

I 2017 blev der introduceret 1662 nye øl til det danske ølmarked, hvilket er omkring 4,5 nye øl hver dag. Specialøl har også oplevet en vækst på omkring 10% fra 2012 til 2017.

Disse øl produceres af 197 åbne bryggerier over hele landet. Mange af disse bryggerier kan finder sted i små byer og øer og bidrager rimeligt meget til social sammenhæng, beskæftigelse og økonomi generelt.

Der er ikke kun en industri i vækst, men også en i udvikling. Royal Unibrew, i 2017, investerede også i at lave øl af høj kvalitet til restauranter og hoteller.

Disse virksomheder er også begyndt at udvikle nye øltyper med mindre alkoholprocent, for eksempel “Den tynde øl”, som kun har en alkoholprocent på 1.

Dette skyldes en stigende efterspørgsel, som gør det muligt at nyde en øl når som helst på dagen, uden at blive fuld, og på grund af en stigende interesse for ikke kun alkoholen, men for smagen.

Denne nye interesse for forskellige smag og slags øl har ført til en stor interesse for specialøl. I 2017 investerede Royal Unibrew i et nyt bryggeri placeret på Fyn.

De har siden også indgået et partnerskab med Theodor Schiøtz Brewing Co. og Kissmeyer. Især lanceringen af deres nye mærke kaldet “Crafted By” har været årsagen til Carlsbergs store udbud af specialøl, som sælges til private virksomheder, for eksempel restauranter.

Royal Unibrew og Carlsberg investerer meget i denne nye trend, da de forventer en enorm stigning i disse specialøls markedsandel i forhold til den såkaldte industri øl, der i øjeblikket har en markedsandel på 59%.

Industrien i Danmark kan klassificeres som et oligopol, da Carlsberg har en markedsandel på 58,8% og Royal Unibrew med 22,4%.

Det er for det meste disse to virksomheder, der ser succes og har endda haft magten til at tage deres produkter til et internationalt niveau.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu