Ølmarkedet i Danmark | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Markedskarakteristik af det danske ølmarked

Opgave 2
Analyse af 2 relevante faktorer i omverdenen
- Konkurrenterne
- Kunderne

Opgave 3
Analyse af bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren
- Klassifikation af produktet og Kvalitet
- Sortiment
- Mærkestrategi
- Branding

Uddrag
Det potentielle marked for øl omfatter alle hustande og konsumenter fra alderen cirka 16 år og op efter i Danmark. Grundet at man skal være 16 år for at købe en øl.

Prisen på en øl er ikke specielt høj, så mange mennesker har derved mulighed for at købe produktet uden det går forfærdeligt meget udover forbrugerens disponible indkomst.

Det effektive marked udgør det eksisterende salg af produkterne. Da der forventes at blive solgt 391 mio.

liter øl i år 2023, antages det at værdien i branchen er meget høj og det kan dermed konkluderes, at det er en stigende branche, der har et stort latent marked.

Carlsberg Danmark A/s, som startede I 1847, var den første udbyder på dette marked. Da Carlsberg Danmark var de første på markedet, er det også dem

der har den største markedsandel og sidder på markedspositionen; markedsleder, grundet at de har en omsætning på 33 mia. kr. som er den højeste i branchen.

---

Konkurrencen på ølmarkedet er stigende, da der ses en markant udvikling i forhold til nye udbydere og indtrængere, som ønsker at dække kundernes behov og muligvis et hul i markedet.

Carlsberg Danmark A/s med en markedsandel på 58,8 % og royal Unibrew med en markedsandel på 22,4% er som tidligere nævnt de to største udbydere på markedet, og de identificeres for at være henholdsvis markedsleder og markedsudfordre.

Markedsfølgeren identificeres som Coop Danmark A/S med 6,4%, da denne konkurrent anses for at være en mild kopiering af de to største udbydere på markedet.

De resterende konkurrenter er nicheudbyderne - det er eksempelvis Harboes Bryggeri A/S, Bryggeriet Vestfyen A/S, Theo Brands A/S og langt flere.

Samlet udgør deres markedsandel 12,2%. Branchen er præget af stagnerede vækst, dog er visse konkurrenter en stigende trussel for de store spillere, nemlig ”verdens største bryggerikoncern AB Inbev”, som har været på det danske marked siden maj 2018.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu