Ølmarkedet | Afsætning

Indledning
Denne opgave omhandler ølmarkedet. Først vil der bliver karakteriseret det danske ølmarkedet efterfulgt af en omverdensanalyse, hvor 3 væsentlig faktorer vil blive analyseret. Det efterfølges af en analyse af bryggeribranchens anvendelse af produktparametrene. Afslutningsvis vil der blive diskuteret udsagn som omhandler ølmarkedet, samt identificeret en udfordring for en af udbyderne på markedet, nemlig Bryggeriet Vestfyen.

Uddrag
Ølmarkedet er i dag præget af konkurrenceformen differentieret duopol, da der er to store udbyderne som samlet har over 80% af markedet. Det er Carlsberg Danmark A/S og Royal Unibrew A/S med henholdsvis 58,8% og 22,4% af markedet. En procentdel som er i vækst for begge virksomheder, og også selvom væksten på ølmarkedet er stagnerende.

En helt nye trendens fra markedsledernes side er at de nu er blandt de bryggerer i Danmark, som lancerer flest nye øl. År 2017 var ølmarkedets rekordår, da der kom hele 1.622 nye øl til, ”altså i gennemsnit næsten 4,5 øl hver dag.”, som der bliver skrevet i bilag 1 Rekorder: 1.622 nye danske øl i 2017 - hele 30 nye bryggeri på et år. Derudover debuterede 30 nye bryggerier og kontraktbryggerier også i 2017, hvilket altså også beviser at ølmarkedet er præget af en del nicheudbydere, såsom Coop Danmark, Harboes Bryggeri og Bryggeriet Vestfyen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her