Ølbranchen | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
- Miljømæssige forhold
- Kulturelle forhold
- Konkurrenter
Opgave 3
Opgave 4
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for øl producenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-model- len.
Opgave 5
Bilag
- Bilag 1: Omverdensmodellen

Uddrag
Det danske ølmarked er et marked i vækst, og der bliver fortsat et større udbud af øl på markedet. Tilbage i 2017 kom der hele 1.622 nye øl på markedet, der blev altså lanceret omkring 4,5 nye øl om dagen.1

Men det er ikke blot udbuddet af øl som er støt stigende, det samme gælder faktisk de danske bryggerier. Da der i 2017 blev debuteret med øl fra 30 bryggerier og kontraktbryggerier, som er en enorm stigning fra forrige år på 16 bryggerier.2

Der er især set en stor stigning i efterspørgslen på specialøl, hvor markedsandelen for specialøl er steget med god 5 procent på bare 5 år. Flere bryggerier udvider sortimentet med specialøl.

Et ek- sempel på dette er Bryggeriet Fuglsang, som har indgået en aftale med både Coop og Rema 1000, og fået 3 af deres specialøl på hylderne.3 Samtidig med dette, viser markedet også at gå i en retning af nogle mere tynde øl.

En undersøgelse af bryggeriforeningen viser, at på blot 5 år er den gennem- snitlige alkoholprocent faldet, med 0,5 procentpoint fra 6,94 i 2013 til 6,28 i 2018.4

Det er altså re- levant at sige, at markedet for øl ændrer sig i stor stil. Århus Bryghus påpeger også, at der er nye trends indenfor øl, såsom det økologiske aspekt og en generel tendens til at tænke sundhed.5

Dog viser tallene fra bryggeriforeningen stadig, at salget af pilsner og stærk pilsner er hhv., på 1 og 3 pladsen for salget af øl foretaget i 2018.6

Her er det også de klassiske brands såsom Tuborg, Carlsberg og Royal, der stadig har den største markedsandel, Tuborg med hele 36,6 procent af mar- kedet.7

Det er altså tydeligt at se, at de helt store spillere på markedet stadig er Carlsberg som er markedsle- der og Royal Unibrew som er markedsudfordrer, med en samlet andel af markedet på 78,2 procent.8

Dog bliver denne konkurrencesituation klart intensiveres, når incitamentet hos forbrugerne til at købe specialøl er i så stor vækst.

Samt de mange nye udbydere der indtrænger markedet. Dog har væksten i specialøl forsaget, at markedsandelene på almindelig konsum-øl har været faldende, på baggrund af den førnævnte vækst i specialøl.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu