Ølbranchen | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1) Redegør kort for ølmarkedet. Inddrag bilag 1-4. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2) Virksomhederne på ølmarkedet bliver påvirket af konkurrenceforholdene. Analyser 2-3 markedskræfter , som har stor betydning for konkurrenceforholdene i branchen.
- Nye indtrængere
- Substituerende produkter

Opgave 3) Foretag en analyse af købsadfærden ved køb af øl .

Opgave 4) Diskutér følgende udsagn:
1) Markedet for øl er ikke mættet.
2) Ved køb af specialøl, ligger købemotivet ”snob” bag.
3) Produktudvikling er en kritisk succesfaktor for udbydere i ølbranchen.

Opgave 5) Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en væsentlig udfordring for Royal Unibrew på ølmarkedet.
- Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Det danske ølmarked er et marked i vækst, og i år 2017 op mod 200 ølbryggerier på markedet.

Markedet består både af et BtC-marked i form af bryghuse der sælger direkte til slutbrugeren og et BtB-marked såsom restauranter og diverse detailforretninger.

Sortimentet på markedet er forholdsvist smalt, da det består af få varegrupper såsom alkoholfri øl, økologisk øl, almindelig øl og nogle flere.

Men er derimod meget dybt, da der findes utallige varianter. Markedet for industriøl er meget heterogent

hvilket kan ses da 2/3 af de solgte øl er pilsner, samt er der markedslederen Carlsberg Denmark A/s med en markedsandel på 53,5%.

Derudover er der en markedsudfordrer som er Royal Unibrew A/s med en markedsandel på 23,5 og nogle markedsfølgere som Coop Danmark A/s og Harbo bryggerier A/s.

Derudover er der en masse nicher, i form af nogle mindre bryggerier som laver specialøl. Der endnu ikke de store præferencer inden for specialøl endnu, trods der er nedgangen i industriøl og vækst for specialøl.

Konkurrenceformen på markedet for specialøl er altså fuldkommen konkurrence, da der er mange udbydere og et homogent marked.

Hvorimod konkurrenceformen på industriøl er differentieret oligopol, da det er styret af præferencer og der er nogle få store udbydere.

Som nævnt er der både et BtB og et BtC marked. Efterspørgende på BtB for industriel øl er restauranter, festivaller, værtshuse

supermarkeder og meget mere. Hvor efterspørgende på BtB for specialøl er i specielbutikker, supermarkeder og enkelte restauranter.

Hovedsegmentet for slutbrugeren på BtC markedet for industriel øl, er meget bredt, men er overvejende mænd, som er 16+.

Hovedsegmentet for slutbrugeren på BtC markedet for specialøl er mere snæver, men er også overvejende mænd, men er 35+.

Nogle af deres segmenter fra conzoom-modellen kan være D1 - formuen og formåen, D2 solsiden og F2 kulturnaut, som gerne vil betale ekstra for den smagsmæssige kvalitet.

Ølmarkedet kan afgrænses til at omfatte de danske geografiske grænser, da det omfattende udbud af øl er danske brands. Samt at det kun er danske brands der har nogle markedsandele af betydning .

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu