Ølbranchen | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opg 1

Opgave 2)
- Porters five forces, rivalisering i branchen og potentielle indtrængere:
- Rivalisering i branchen
- Potentielle indtrængere
- PESTEL, sociale og kulturelle forholde:
- Sociale og kulturelle forholde:

Opgave 3)
Maslows behovspyramide
- Købemotiver
- Snob
- Bandwagon
- Veblen
- Thrifty
- SOR-model:
- Input fra omverden:
- Organisme:

Uddrag
Opg 1
Den danske ølmarkedet har udviklet sig meget positivt gennem årene. Og for at understøtte denne påstand, ses udviklingen i bilag 4.

Der ses en positiv udvikling i forhold til antal af bryggerier i Danmark fra 2012 til 2017. Der sket en udvikling på over 100%, som ses som 65 procentpoint.

Dog kommer den markante positive udviklingen ikke i takt med øget ølforbrug, da der kan ses på bilag 4, at salget af øl målt i liter faktisk har været relativt stabilt med ingen pludselige udfald.

Men der kan dog konkluderes, at i 2010 var klimaks for produktionen af øl med cirka 350 procentpoint sammenlignet med 2017 med cirka 310 procentpoint.

Derudover ses der, at specialøls andel af det totale ølsalg har oplevet en stor stigning, hvor der ses fra 2012 til 2017 er steget med cirka 2,5 procentpoint, som er rundt regnet 65% stigning.

Og i bilag 1 sagde Niels Hald, som er Bryggeriforeningens direktør, at ” Samtidig glæder vi os over, at de forkæler de danske øl-nydere med rekordmange øl for enhver smag” Dette udsagn kommer i takt med den stigende udvikling i specialøl.

Og det understøtter også grafens positive stigning – og dermed har skabt en trend omkring denne ”nye øl” der giver forbrugere bredere og dybere valgmuligheder indenfor øl, og derfor også tilfredsstille flere kundernes pain i form af andre ølsmagsvarianter.

Dog er der også en anden side af medaljen, i forhold til udsagnet omkring stigningen af antal af bryggerier, har det resulteret til større rivalisering i branchen, altså øget konkurrence og mere kamp om større markedsandele.

De mere dominerende virksomheder i ølbranchen er Carlsberg A/S og Royal Unibrew med en samlet markedsandel på 77% af hele markedet i Danmark.

Og det har selvfølgelig medført to stærke brands med store konkurrencemæssige fordele i forhold til deres økonomiske position.

De har sat stort aftryk på detailkæderne og restaurantkæder rund ti hele landet. Deres sortiment ses i Salling Group, Coop, kiosker og andre store restaurantkæder.

Opgave 2)
Der bliver to markedskræfter fra Porters five forcers rivalisering i branchen og potentielle indtrængere. Og som den sidste markedskræft, bliver der anvendt sociale og kulturelle forholde i PESTEL.

Porters five forces, rivalisering i branchen og potentielle indtrængere:
Som der også er tidligere er nævnt, er der er en stærk rivalisering i branchen hvor Carlsberg A/S og Unibrew ejer de største med markedsandele.

Disse virksomheder ejer tilsammen 77% af markedet, hvilket gør det yderest svært for potentielle indtrængere at etablere sig på i ølbranchen

det vil sige at der er trusler for nye indtrængere lavt. Derudover er konkurrencen blandt de eksisterende virksomheder højt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu