Ølbranchen | Afsætning | Noter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for ølmarkedet. Inddrag bilag 1-4. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.
2. Virksomhederne på ølmarkedet bliver påvirket af konkurrenceforholdene. Analyser 2-3 markedskræfter, som har stor betydning for konkurrenceforholdene i branchen.
- Nye indtrængere:
- Kunder:
- Konkurrenter:

Uddrag
Ølmarkedet består af mange små virksomheder og et par store. De største er Carlsberg A/S med en markedsandel på 53,5% og Royal Unibrews med en markedsandel på 22,5%.

Ud fra dette kan vi konstatere, at konkurrenceformen i ølbranchen er et differentieret oligopol. Ølmarkedet har et dybt sortimentet, da der findes mange forskellige varianter af øl.

Ølmarkedet i Danmark har været igennem en stor udvikling de seneste par år. I 2017 åbnede der 30 nye danske bryggerier, og dette fik antallet af bryggerier i Danmark op på 197.

I 2012 var der omkring 132 bryggerier i Danmark, og dette bekræfter at udviklingen har gået stærkt. Særligt har markedet for specialøl vokset en del, hvor andelen af det totale ølsalg er steget fra lidt over 6% i 2012 til 9% i 2017.3

Herudover blev der introduceret 1.662 nye øl på det danske marked i løbet af 2017.2 Dog har der ikke været en stor vækst i mængden af liter øl, der er blevet solgt de seneste par år.3

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu