Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for ølmarkedet. Inddrag bilag 1-4. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.
2. Virksomhederne på ølmarkedet bliver påvirket af konkurrenceforholdene. Analyser 2-3 markedskræfter, som har stor betydning for konkurrenceforholdene i branchen.
- Nye indtrængere:
- Kunder:
- Konkurrenter:
Uddrag
Ølmarkedet består af mange små virksomheder og et par store. De største er Carlsberg A/S med en markedsandel på 53,5% og Royal Unibrews med en markedsandel på 22,5%.
Ud fra dette kan vi konstatere, at konkurrenceformen i ølbranchen er et differentieret oligopol. Ølmarkedet har et dybt sortimentet, da der findes mange forskellige varianter af øl.
Ølmarkedet i Danmark har været igennem en stor udvikling de seneste par år. I 2017 åbnede der 30 nye danske bryggerier, og dette fik antallet af bryggerier i Danmark op på 197.
I 2012 var der omkring 132 bryggerier i Danmark, og dette bekræfter at udviklingen har gået stærkt. Særligt har markedet for specialøl vokset en del, hvor andelen af det totale ølsalg er steget fra lidt over 6% i 2012 til 9% i 2017.3
Herudover blev der introduceret 1.662 nye øl på det danske marked i løbet af 2017.2 Dog har der ikke været en stor vækst i mængden af liter øl, der er blevet solgt de seneste par år.3