NYATI | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser NYATI’s produkt

2. Analyser udvalgte forhold i NYATI’s omverden
- Afhængige omverden (Nærmiljø)
- Konkurrenter:
- Kunder:
- Uafhængige omverden (Fjernmiljøet)
- Massemedier:
- Samfundsøkonomiske forhold:
- Afrunding af NYATI’s omverden:

3. Analyser købsadfærden for en udvalgt målgruppe ved køb af en safarirejse hos NYATI
- Købemotiver:
- Købsadfærdstype:
- Maslows behovspyramide:
- Stimuli:
- Organisme:

4. Vurder NYATIs promotion

Uddrag
- NYATI er en af Danmarks førende virksomheder inde for salg af safarirejer til Sydafrika. Virksomheden produkt er at sælge oplevelser og rejser, til de oplevelses interesserede personer i Danmark.

NYATI er en servicevirksomhed og deres produkt er safarirejser. Det er et overvejelseskøb, da man som kunde skal bruge mange penge på rejsen, og afsætte mindst en uge til turen.

Deres produkt er en specialvare og en udvalgsvare, da man kun kan få samme slags produkt få steder, og det kræver en større grad af overvejelse.

Køberen af produktet bruger de sociale købemotiver, og købet er snob og veblen, i og med at kunden køber et anderledes produkt som er safari rejse (snob) og produktet er meget dyrt (veblen).

Man bor på ”NYATI Safari Logde” i det nordøstlige Sydafrika i Kruger Nationalpark. Lodgen består af ti bungalows med plads til to personer i hver, og seks villaer med terrasse og swimmingpool, med plads til i alt 36 personer.

Der er også mulighed for at bo på en mere luksuriøs del af Logden kaldt Cheetah Camp med plads til otte til tolv personer. Her for man det samme som hvis bor i en villa, plus en privat chauffør, kok og aktivitesprogram.

Lodgen er for de sidste år blevet udvidet med en ny NYATI bush-camp. Bush-campen har plads til 24 og har også en telt-camp med plads til otte personer.

Derudover har bush-campen og en stor restaurant og swimming pool med udsigt over floden. I og med at bush-campen er placeret ved Olifants floden, giver det en større chance for at se nogle af Afrikas farligste og sværeste dyr at nedlægge.

NYATI bush-camp er derfor mere egnet til natur interesserede personer, end folk der kommer for at få en afslappende ferie.

NYATI har tre forskellige udvalg af rejer, NYATI Safari Logde, NYATI Safari Plus og NYATI on foot, hvor at ”NYATI on foot” er blevet tilføjet for nyligt i år 2018, da danskerne er blevet mere aktive.

”NYATI Safari Logde” er deres mest populære rejse i og med at 55% af kunderne køber den rejse, hvor de tilbringer hele ferien på Lodgen.

Resten af gæsterne køber ”NYATI Safari Plus” og ”NYATI on foot” hvor ”NYATI Safri Plus” kombinerer safarirejsen med besøg i Sydafrikas hovedstad Cape Town og badeferier.

Og ”NYATI on foot” som er til de mere eventyrlystige personer som føler de har et behov for at prøve noget lidt mere vildt. Her bor du ude i ”bushen” og oplever omgivelser til fods.

Man ankommer til Kruger nationalpark med fly fra Danmark, og bliver herefter mødt af nogle repræsentanter fra NYATI som tager dig med til Logden.

Prisen på en safarirejse varierer i forhold til hvilken måned man køber en rejse, da det afhænger i høj grad af flypriserne. I juni, juli og august vil en safarirejse være billigst, da det er de billigste rejsemåneder hvis man skal til Afrika.

Da det er ekstremt varmt i sommermånederne, så man vil hellere der ned i det danske efterår, da det er forår dernede på det tidspunkt. Så i sommerperioden juni, juli og august vil en safarirejse koste omkring 17.000 kroner.

Pr. person. Mad og vin indgår også i den samlede pris for rejsen, og alle råvarerne findes i nærområdet og er lokale og friske. Man har også mulighed for at købe ekstra oplevelser som f.eks. ballonflyvning.

---

Lad os tage udgangspunkt i de mindre virksomheder, altså ”STORE VERDEN A/S” og ”Africa Tours” da det er NYATI’s tætteste konkurrenter og da de også kun sælger safarirejser.

”STORE VERDEN” tilbyder 10 dages safarirejser til Matswani Lion Logde i Sydafrika, samt fly, hotel, helpesion og aktiviteter til en pris fra 13.990 kr.

”Africa Tours” sælger rejser til bl.a. Kenya, Tanzania og Sydafrika, samt mulighed for køb at badeferie og storbybesøg. Prisen for en otte dages reje ligger på ca. 21.000 kr.

Konkurrenterne er billigere end NYATI, men den ene ejer Jørgen Nielsen mener ikke at det påvirker dem, at de falder lidt bagud prismæssigt, da det er selve oplevelsen ved NYATI der gør det, det hele værd at betale mere end hos konkurrenterne.

Det kan vi også se er sandt hvis vi kigger i NYATIs økonomi, hvor Jørgen Nielsen fortæller at 2.100 rejser allerede er solgt januar 2018, og i efteråret i uge 41-43 2018 er der helt udsolgt.

Resten af år 2018 havde kun meget få pladser tilbage. NYATI’s produkt er også dyrere end deres konkurrenter da de går mere ind for en at det skal være en luksus oplevelse.

Så alt i alt er NYATI’s konkurrenter prismæssigt billigere end dem, hvilket er en trussel, men NYATI’s konkurrenter taber på kvaliteten af deres produkt

da NYATI har gjort alt hvad de kan for at det hele er på det højeste niveau af kvalitet, og har forskellige huse til forskellige prisklasser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu