Indledning
Det at være ny ung medarbejder i en virksomhed kan være en ung mands værste mareridt, fordi det at starte på sit første job og løfte en stor opgave, kan føles som en svær opgave at løse og som et stort ansvar at bære.

For mange er den første dag på arbejde angstprovokerende, og dermed er følelsen af angst meget realistisk og nem at identificere sig med blandt især unge, men med tiden bliver man lært op, og så går det hele meget nemmere.

Denne problematik arbejdes der med i Reklamefilmen. ”Den første dag” der bliver offentliggjort d. 18. september. 2018 og blev udgivet på YouTube.

Reklamefilmen varer 2 minutter og 53 sekunder. Reklamen er afsendt af Coop, hvilket er en forening som producerer dagligvarer.

Modtageren er det unge segment i det danske samfund som er i alderen 15-18 år der skal ud at finde deres første job. Reklamen handler om en dreng ved navn Malthe som starter første dag på arbejde.

Uddrag
Reklamens påstand er at de hele nok skal gå på sin første arbejdsdag, da ansatterne hos Coop tager hånd om en og at de ansatte i Coop passer på deres medarbejdere og er meget venlig.

Belægget for påstand er, at Malthe kommer med nerver på som de fleste andre unge, og det hele ender mareridt for Malthe derefter, men i sidste ende kommer chefen og hjælper ham.

Hjemlen skaber en sammenhæng mellem påstand og belæg, altså medarbejderne i Coop passer på deres medarbejdere og hjælper dem godt på vej, så derfor bliver det ikke et mareridt.

Rygdækning i reklamen er i form af en styrkelse af troværdigheden fra afsenderen i starten og slutningen af filmen.

Reklamefilmen afsluttes og indledes med en voice over, der fortæller - ”traileren er godkendt af Coop og på vegne af 1,7 million medejere og 40.000 medarbejdere” (0:01).

Coop bruger gendrivelsen for at undgå kritik fra modtagerne, det gøre de altså ved at overdrive scenarierne, der bliver fremstillet for en ny ung medarbejder.

Reklamen er delt op i tre akter - en begyndelse, en midte og en afslutning. I begyndelsen præsenteres Malthe, hvor han er nervøs for og frygter sin første dag på sit nye arbejde.

Den første konflikt han gennemgår, er da en kvinde kommer og spørger om Chiafrø (0:55). Situationen vender om for Malthe og han ved ikke hvad han skal svare, da han ikke ved hvad Chiafrø er, her bliver han meget frustreret og ender med at løbe væk fra hende.

Midten starter i reklamefilmen, hvor Malthe løber gennem flere udfordringer. Malthe sidder ved kassen og skal betjene kunder, men så siger han, at stregkoden ikke virker på produktet (1:03)

Det ender med at Malthe står i et fryserum sammen med en død som er kopi af sig selv (2:6). Eftersom han ser liget, begynder han at råbe, men så vågner han op igen og står foran en medarbejder (2:17)

Her møder reklamefilmen slutning, hvor Coop medarbejder viser Malthe rundt og derefter starter en troværdig voice over (2:35)

Fortælleren gennem reklamefilmen optræder den alvidende fortæller type, som har fuldstændig kontrol over handlingen, da hele handlingsforløbet er afklaret for fortælleren.

Fortælleren kan se ind i Malthes tanker og se tingene fra hans synsvinkel, hvilket giver en god forståelse af Malthes tanker og hvordan hans forventninger til arbejde er.