Novo Nordisk | Virksomhedsprojekt | 10 i karakter

Indledning
Novo Nordisk er en lægemiddelvirksomhed, som ønsker at skabe en forandring i kampen om at bekæmpe diabetes og andre kroniske sygdomme.

Historien om Novo Nordisk går længere end 90 år tilbage, hvor professoren August Krogh valgte at producere det nye og revolutionerende lægemiddel, insulin.

Novo Nordisk er en global virksomhed med hovedsæde i Danmark, som med de ca. 42.200 medarbejdere fordelt i 80 forskellige lande, markedsfører sine produkter i mere end 170 lande.

Novo Nordisk sælger sin produkter til f.eks. apoteker som så sælger produkterne videre til forbrugerne (B2B).

Virksomheden står for lederskab og innovation indenfor diabetesbehandling og gennem deres engagement, er nye erfaringer opstået, hvilket har givet mulighed for, at de i dag også kan hjælpe med bekæmpelsen af andre kroniske tilstande såsom vækstforstyrrelse, fedme og hæmofili.

Indholdsfortegnelse
Novo Nordisk: 3
Mission, vision & værdier: 3
Produktbeskrivelse: 5
Målsætning (CSR): 5
Situationsanalyse: 7
- Porters five forces (B1) 7
- SWOT-analyse (B2) 8
Strategier: 10
- SMUK-analyse (B3) 10
- De fire P’er (B4) 11
- Ansoffs vækstmatrice (B5) 11
Regnskabsanalyse: 13
- Rentabilitet 13
- Balance 15
Novo Nordisk problemer nu og i fremtiden: 16
Konklusion: 19
Litteraturliste: 20
Bilag: 21
- B1: Porters Five Forces 21
- B2: SWOT-analysen 21
- B3: SMUK-modellen 22
- B4: De 4 P’er 22
- B5: Ansoffs Vækstmatrice 23

Uddrag
Kigger vi på deres årsrapport fra år 2019, har de formået at nedsætte deres affald fra produktionsanlæggene med ca. 33 ton. Herudover har de mindsket deres brug af dyr til forskningen og de brugte i år 2017 67.623 kr. på dyr og i år 2019 brugte de kun 49.637 kr.

Grundet deres globale profil, ser de deres rolle som værende ansvarlige for at bidrage til et miljø, et samfund og en økonomi hvor alle trives.

De har en ambition om at være en bæredygtig virksomhed som tilfører samfundet værdi: “Dermed mener vi, at vi skal holde forretningen kørende – fordi millioner af mennesker afhænger af os – og bidrage til opnåelsen af global bæredygtighed.”

I deres tilgang til tingene følger de de internationale standarder såsom FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv, frivillige forpligtelser og anbefalingerne fra ‘Task Force on Climate-related Financial Disclosures’.

Udover dette følger de til punkt og prikke den amerikanske antikorruptionslov, den britiske bestikkelseslov og den britiske lov om moderne slaveri, som alle hører under compliance-kravene.

Novo Nordisk forsøger at tænke bæredygtighed ind i alle deres handlinger, og for at opnå verdensmålet for bæredygtighed, samarbejder de med partnere verden over.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu