Novo Nordisk Taksonomi | Analyse

Indholdsfortegnelse
Diabetes:
Hæmofili:
Vækstforstyrrelse:
Overvægt:
Østrogenmangel:

Den afhængig omverden
- Konkurrenter
- Kunder
- Leverandører

Den uafhængige omverden
- Økonomiske forhold
- Politisk og lovmæssige forhold
- Teknologiske forhold

Opgave 2
- Value proposition:
- Kunderelationer/distributionskanaler:
- Kundesegment:
- Nøgle-ressourcer:
- Fysiske ressourcer:
- Intellektuelle ressourcer:
- Finansielle ressourcer:
- Nøgle-aktivitet:
- Omkostningstrukturer:
- Indtægter:

Opgave 3.
- Generisk strategi
- Vækststrategi
- Porteføljestrategi
- Parameterstrategi

Opgave 4

Uddrag
Novo får deres råvare af mindre underleverandøren som sælger dem gær hvor efter Novo tilsætter en masse forskellige sukkerarter

salte, vand og Aminosyre for at gen-mortificere gæren. Leverandøren er meget vigtig, da man har med gær at gøre, og hvis det ikke er godt

kan det komme til at påvirke insulinens kvalitet. Novo er også selv leverandør til forskellige virksomheder som Airbus, Boeing og Lockheed Martin.
_______
Novo Nordisk største fokus ligger på produktionen, og at fremme udviklingen af deres medicin, på grund af, at de hele tiden vil være foran, og deres kvalitet hele tiden skal være helt perfekt.

Da det er menneskeliv man har ”på spil”, må der slet ikke være nogle fejl i deres medicin, eller være nogen forskel i medicinen.

Deres udgående logistisk er meget god, da de producere over 50% af de insulin der er i verden. Der ud over er det ikke et produkt folk vil gå på kompromis med og købe det billigste.

Novo ligger ikke specielt meget i deres markedsføring fordi deres medicin er et produkt som man skal have, altså det er ikke sådan at man for eksempel har lidt ekstra penge og så går ud over køber noget

ligesom man går ud og køber et tv hvis man har pengene til det. Der bliver arbejdet med, at unge med SU og lav indkomst kan få indskud til insulin.

Novo sælger deres produkt til syghuse og apoteker, så de skal ikke som sådan have en god service, da de ikke står og sælger til personer direkte.

Novo Nordisk tilbyder produkter og services inden for fem behandlingsområder: diabetes, hæmofili, vækstforstyrrelse, overvægt og østrogenmangel.

---

Konkurrenter
Eli Lilly er Novo nordiske største konkurrent, da Sanofi i 2019 trak sig fra diabetes marked. I 2019 inden Sanofi trak sig, lå Novo nordisk med den største markedsandel på 28% hvor Sanofi og Eli Lilly lå med ca 20%

dog regner vi med at Novo Nordisk nu har over 1/3 af diabetes marked. Dette baseres ud fra at Sanofi i 2011 have en markedsandel i USA på 83% hvor nu Novo nordisk og Eli Lilly deler den næsten 50/50. Så det at Sanofi har trukket sig har haft en stor indflydelse på Novo Nordisk.

Kunder
Kunderne, i dette tilfælde bruger insulin, så egentlig kunne de hvis de var de eneste på marked sælge det til en højpris, og folk vil stadig betale

da det er tale om liv eller død. Derfor er vigtigt at de har konkurrenter da de hele tiden presser hinanden i pris og kvalitet, så brugerne for det bedste for en rimelig pris.

Dog kan kunderne protestere ligesom de gjorde i 2017, men uden nogen effekt. Men det de opnåede var politikernes opmærksomhed.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu