Noter til købsadfærd på konsumentmarkedet | Kap 6 | Afsætning

Indledning
Når man snakker om købsadfærd er det i forbindelse med kundernes handlemåde ved et køb. For virksomheden er det interessante om de kan forudse forbrugernes overvejelser

Indholdsfortegnelse
Kapitel 6 Købsadfærd på konsumentmarkedet
-> Stimuli - de 4 p'er
-> Omstændigheder i samfundet kan påvirke købsadfærden
-> Organisme
-> Respons
Behov
Købemotiver
- Funktionelle købemotiver
- Sociale købemotiver
Købstyper og købsadfærdstyper
- Impulskøb
- Vanekøb
- Overvejelseskøb
Køberoller
Beslutningsprocessen
1) Problemerkendelse
2) Søgning efter informationer
3) Vurdering
4) Købsbeslutning
5) Efterkøbsadfærd
Andre købsadfærdsbegreber
- Opinionsleder

Uddrag
- Behov for tryghed og sikkerhed er at sikre der ingen farer/trusler er. Det kan både være at man har et job(løn), men det kan også være at man har cykelhjelm, dørløse på osv. Bare at have tryghed i tilværelsen.

- Sociale behov er når man gerne vil bruge tid sammen med familie, venner og bekendte ved fx at tage på cafe, spille spil, øl osv.

- Egobehov menneskets har brug for respekt og anerkendelse. Fx anerkendelse i forhold til en indsats. Det kan også være en rosende kommentar eller anerkendelse i form af nyt tøj eller en ny mobil

- Selvrealisering er ved at realisere sine drømme. Det kan være alt fra kursus og rejser til drømmestudiet og stiftelse af familie.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu