Noter i afsætning | Over 11 sider

Indholdsfortegnelse
Forretningsmodeller 2
- produktionsvirksomhed 2
- handelsvirksomhed 2
- servicevirksomhed 3
- Digitale forretningsmodeller 4
- Kombination af forretningsmodeller 5

Forretningskoncept 5
- Idé 6
- Vision 6
- Værdier 6

Anvendelse af SWOT modellen 7

Marked 7
- Konsumentmarkedet (BTC) 8
- Producentmarkedet (BTB) 8

Delmarkeder 9

Valgkriterier 10
- Industrielle delmarked: 10
- Mellemhandlermarkedet 10
- Offentlige del marked 11

Uddrag
Der er rigtig mange forskellige forretningsmodeller. I hver forretning er der nogle ting der går igen som gør at det er nemmere og dele op i forretningsmodeller.

Hver forretning har en række kendetegn som viser hvilken slags forretning det er. En forretningsmodel viser hvordan virksomheden tjener sine penge, hvordan de modtager deres produkter. Og hvor indtægterne kommer fra.

Forklar med dine egne ord, hvad en traditionel forretningsmodel er: De traditionelle forretningsmodeller består af Handelsvirksomhed-Servicevirksomhed-Produktionsvirksomhed.

De traditionelle forretningsmodeller blev lavet før det begyndte at gå digitalt, men de bliver stadig brugt i dag.

En handelsvirksomhed består af detail og engros virksomheder. Engrosvirksomheder sælger for det meste varene videre til detailvirksomheder.

produktionsvirksomhed: En produktionsvirksomhed er en virksomhed der fremstiller fysiske produkter som oftes sælges videre til andre virksomheder.

En produktionsvirksomhed modtager ofte en form af materiale eller ting fra deres leverandør. De modtager x og fremstiller et produkt af x.

En produktionsværdi er bl.a kvalitet og arbejdsvilkår der er blevet lagt i produkterne. En tryghed eller fakta som kunderne ville betale for.

Fx der er mange produktionsvirksomheder som enden betaler rigtig lidt i løn til deres medarbejder eller bruger børn.

handelsvirksomhed: En handelsvirksomhed arbejder med at købe varer fra produktionsvirksomheder og sælge dem videre til kunder, virksomheder eller andre forbrugere.

En handelsvirksomhed opdeles i to forskellige forretningsmodeller, detailvirksomheder og engrosvirksomheder.

Når man handler som engrosvirksomheder kaldes det grossist. Grossist stammer fra det franske ord `En gros` som skulle betyde `Store mængder`.

En grossist handler ofte med mellemvarer. De gør for det meste ikke noget med produkterne, de sælger dem bare videre til fx detailvirksomheder.

Engrosvirksomheder modtager en masse produkter fra en række forskellige produktionsvirksomheder og sælger videre.

Det gør de bl.a for at fx detail virksomheder kan købe en masse forskellige produkter i samme køb. Mange virksomheder har nogle faste engrosvirksomheder som de køber varer af.

Detailvirksomheder er de butikker og forretninger du ser i din hverdag. Det er virksomheder som handler med fysiske produkter.

Detailvirksomheder køber produkter fra engrosvirksomheder og sælger dem i deres butik. Som et eksempel kunne det Sport24 som køber en række sportstøj fra en grossist som har speciale indenfor sportstøj.

Detailvirksomheder tjener deres penge ved at købe varer fra en grossist til en billig pris, og sætte dem på hylderne, give service og give kunderne en mulighed for at prøve, mærke og se varende i virkeligheden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu