Indholdsfortegnelse
Modeller og begrundelse af brug.
Redegør kort for virksomheden Normal
- Butikkens design
- Normals maskot
- Konkurrenter
- Bæredygtighed

Omverdensmodellen
- Miljø
- Demografiske forhold

Vækststrategier
Produktudvikling
Markedsudvikling
Markedspenetrering
Normals vækststrategi

Diskuter følgende udsagn
- Virksomheden normal er karakteriseret ved at have et bredt og dybt sortiment:
- Der er ofte tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik:
- Identificer en væsentlig udfordring for normal. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Normal butikken blev lavet i 2013 i Silkeborg. Butikskæden har idag 90 butikkerne rundt omkring i Danmark. Samt 83 i Norge, 5 i Holland og 35 i sverige og snart 3 i Frankrig.

Torben Mouritsen og Bo Kristensen stiftede virksomheden. Og i 2018 omsatte de for 1.3 milliarder danske kroner.

Torben og Bo regner med at gøre kæden størrer ved at uvide den til måske andre lande, med flere butikker.

Butikskæden Normal er en hurtigt voksende kæde på det danske marked, som på få år har 90 butikker fordelt over hele landet.

Kæden har store vækstplaner og forventer at fordoble antallet af butikker i de kommende år. Normal sælger forskellige husholdningsartikler som rengøringsmidler, vaskepulver og produkter til personlig pleje.

Butikkens design
Butikkens design er lavet som en labyrint. Man starter ved at gå ind i butikken

hvorefter man går ind i forskellige afdelinger af butikken som for eksempel husholdningsartikler som rengøringsmidler, vaskepulver og produkter til personlig pleje.

Der er ikke noget sted i butikken hvor man kan vende sig om og gå imod strømmen. Man skal igennem også selv om man bare have snacks i slutningen.

Der er hovedsagelig tale om kendte mærkevarer samt et sortiment af Normals eget mærke.

Butikskonceptet bygger på parallelimport. En parallelimport er et ikke-forfalsket produkt importeret fra et andet land uden tilladelse fra ejeren af intellektuel ejendom.

Parallelimport omtales ofte som gråt produkt og er impliceret i spørgsmål om international handel og intellektuel ejendomsret.

Normals maskot
Normals maskot er en sort, hvid menneskefigur. Hvad vi ved af har den ikke noget navn.

Personen dukker op uden foran butttikken og klisteret på vinduerne og andre reklamer. Menneskefiguren bruger oftest udtryk som er negative samt positiv sætninger til at beskrive butikken.

Quote “Jeg handler ikke her”, “Jeg er unik” og “Normal, det er bare ikke lige mig”. Den Menneskefigur har en lang næse og et langt ansigt. Menneske-figuren Har en trøje på hvor der står “jeg er unik”.

Farven der kendetegner “normal” er turkis. Baggrund farven som Menneskefigurer typisk står op imod. Med dens sorte outline.

Turkis er en farve som passer rigtig godt til virksomheden Normal. Da deres produkter er så små både i størrelse men også i pris hjælper farven Turkis med at lægge ordren.

Farven Turkis betyder Fred, ro, det sørger den blå farve for blå farve, balance og vækst Hjælper den grønne farve/nuance, med en opløftende energi fra farven/nuance gul.

Disse farver som sagt hjælper på sænke ens energi niveau. Under “black friday” ser man folk slås omkring de billige priser og produkter.

Men vores analyse af farven kan hjælpe lidt med at få kunderne til at finde ro og det hele ikke skal være så alvorligt. Dog har vi ikke så voldsomme black friday situationer. Men det kan hjælpe med det psykiske.