Normal AS | Analyse

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik
Relevante faktorer i virksomhedens uafhængige omverden
Normals vækststrategier
- Interne forhold
- Eksterne forhold
”Virksomheden Normal er markedsudfordrer på det danske marked”
”Der er ofte tale om impulskøb, når en kunde køber produkter i en Normal-butik”
En væsentlig udfordring for Normal
Konklusion
Kilder

Uddrag
Normal er en butikskæde, som sælger helt normale hverdagsvarer, dog ikke fødevarer som mælkeprodukter, kød, grønsager m.m. til faste lave priser.

De åbnede deres første butik i Silkeborg i april 2013 og har i dag mere end 90 butikker rundt omkring i Danmark.

I juni 2017 åbnede Normal deres første butik i udlandet, nemlig i Kristiansand i Norge. Derefter åbnede de i 2018 også en butik i Malmø i Sverige.

Senere i 2018 åbnede de også deres første butik syd for landets grænse, nærmere betegnet Holland.

De sælger idag Normal-produkter i 220 butikker rundt omkring i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Frankrig.

Deres omsætning er gået fra 1.256.774 kr. i 2018 til 1.889.185 kr. i 2019, hvilket vil sige at deres omsætning er steget meget på kun ét år.

Siden 2012 har tallene svinget en del, men det ser ud til, at Normal er på rette vej nu. Ifølge de stolte stiftere

Torben Mouritsen (også stifter af wupti.com) og iværksætteren Bo Kristensen, er det blevet en kæmpe succes, fordi alle gerne vil spare, hvor der kan spares.

I dag er der kommet flere investorer til. Bag Normal står også filminstruktøren Søren Fauli, iværksætteren Jan Dal Lehrmann og Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen.

Deres mål er at give deres kunder en unik oplevelse, når de handler hos dem, hvilket de kan tilbyde dem ved indimellem at skifte nogen af varerne ud.

Normals koncept er, at de sælger ”Normale varer til unormale priser”, fordi deres sortiment består af almindelige mærkevarer, som de fleste bruger i hverdagen.

Normal indkøber varerne til den billigst mulige pris, for derefter at sælge dem til 30-60% under markedsprisen, hvilket jo kun kan resultere i en unormal pris.

På den måde slipper de for dyre mellemhandlere, når de handler ind direkte fra producenten. Normal har forhandlerstyrken

fordi de ikke har 100% faste leverandører, hvilket giver dem mulighed for at skifte leverandørerne ud, så snart de ikke er tilfredse med dem længere.

Med normale varer, mener Normal kendte mærkevarer, som alle eller størstedelen af befolkningen har kendskab til eller bruger i deres dagligdag.

Det kan f.eks. være rengøringsmidler, hårprodukter, hudprodukter, dyrefoder, makeup, slik og snacks osv.

Varesortimentet indeholder faste varer, som man altid kan være sikker på at finde i butikkerne. Men varesortimentet indeholder også nye varer, som bliver testet af i butikkerne.

Alle Normal-butikker får ikke de samme nye varer hjem, men det faste sortment går igen i alle butikkerne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu