Nike | Analyse

Indledning
Ligestillingsdebatten fylder meget i disse år, og også i sportens verden er der kvinder, der råber op om ulige forhold. En kvinde som oplevede denne slags kønsdiskrimination, er en af atletikkens største stjerner, amerikaneren Allyson Felix.

Hun fik frataget 70 procent af hendes aftale da hun blev gravid, og følte sig nødsaget til at tage kampen op imod Nike med en klumme i New York Times.

Men få måneder senere efter de mange reaktioner endte Nike med at skifte holdning. Nike lavede senere en reklamevideo der hylder mødre og gravide som atleter.

Uddrag
Artiklen informerer os om at Nike i dag støtter gravide og ammende atleter. Dog vinkles artiklen til at afdække hvordan Nike tidligere har haft kønsdiskriminerende forhold for netop de kvinder, der hyldes i reklamevideoen.

Artiklens vinkling vises i første sætning: ”Man har et standpunkt, og når tiderne skifter, så kan med fordel flyde med.”

Allerede her kan man se, at artiklen vil vise udviklingen inden for ligestilling, og hvordan store virksomheder og brancher må følge med tiderne.

Denne fremstilling af Nikes udvikling og modsætning i deres behandling af de kvindelige atleter fremgår også i overskriften, og derfor er det tydeligt at dette er artiklens emne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu