Muskeludholdenhedstræning | Idræt | 12 i karakter

Indledning
Sundhed spiller i dag en stor faktor i vores hverdag. Under disse tider er hjemmetræning blandt mange mennesker blevet løsningen til at bibeholde eller opbygge den perfekte krop.

Kropsidealer er noget man hyppigt ser omkring sig, hvilket skyldes udviklingen af vores forøgede brug af sociale medier.

Disse kropsidealer prøver folk at opnå gennem nye træningsplaner og slankekure, men de fleste opnår ikke disse mål.

I denne opgave vil der blive opbygget et træningsprogram, der udelukkende fokuserer på at forbedre ens muskeludholdenhed.

Dette træningsforløb strækker sig over 9 uger og består af en cirkeltræning. Der udføres i begyndelsen af træningsforløbet en starttest. I den indledende test udvælges mange øvelser som man udfører.

Efter træningsforløbet, altså 8 uger efter starttesten, sammenlignes resultaterne fra starttesten med resultaterne fra sluttesten. De 6 øvelser der var blevet udvalgt var:

Indholdsfortegnelse
Træningsprojekt - Muskeludholdenhedstræning 1
Indledning 3
Teori 4
Træningsprogram 6
Resultater og Analyse 7
Diskussion og vurdering 9
Konklusion 9
Litteraturliste 10
Bilag: 10
- Bilag 1: 10
- Bilag 2: 10
- Bilag 3 - Træningsdagbog: 11

Uddrag
Mit fokus da jeg udarbejdede mit træningsprogram, var på at forøge muskeludholdenheden ved alle kroppens dele.

Dette har jeg gjort ved at mit træningsprogram er bygget op som en cirkeltræning, bestående af 3 sæt af 5 øvelser.

Jeg har arbejdet med tidsmetoden, altså jeg udfører min øvelse i et bestemt tidsrum, i mit tilfælde 50 sekunder, og derefter holdes en pause med et bestemt tidsrum

i mit tilfælde 10 sekunder og dernæst går jeg videre til den næste øvelse med det samme. Når så jeg har været igennem alle mine øvelser, holder jeg en pause på 30-45 sekunder og derefter kører jeg hele programmet igen (3x).

Dog før jeg begyndte på cirkeltræningen, indledte jeg træningsprogrammet med en opvarmning på 10 minutter for at undgå skader og for forøgelse af præstationsevne.

Mit mål var at træne 3 gange om ugen, hvor der som minimum var en dags mellemrum for hver træning, så mine muskler kunne nå at restituere og derved få maksimalt udbytte af min træning.

Grundet at onsdag var en fast træning, idet vi har idræt om onsdagen, havde jeg opbygget træningsdagene efter dette.

Så udover onsdag trænede jeg om mandagen og lørdagen, og derved var det som minimum en dags mellemrum mellem træningsdagene.

---

Ud fra ovenstående teori og min start- og sluttest, kan jeg hermed sammenligne mine resultater og forklare, hvorfor jeg i min sluttest har kunnet udføre flere gentagelser end i min starttest.

Det skal lige siges, at jeg aldrig har trænet målrettet efter at øge min muskeludholdenhed før dette træningsprojekt, og dermed har jeg heller ikke trænet cirkeltræning.

Dette har haft en stor indflydelse, idet jeg har været konsekvent med mine træninger hvor jeg primært har trænet 3 gange om ugen.

Udover det har cirkeltræningen også haft et stor præg på sluttesten, idet jeg har haft fokus op at ramme de fleste muskelgrupper med mange gentagelser.

På baggrund af min start- og sluttest kan jeg pointere at min gennemsnitlige muskeludholdenhed blev forøget med ca. 23%.

Generelt kan det siges at jeg har næsten opnået mine mål om at have en forbedring på mindst 15% i hver øvelse.

Det eneste sted hvor jeg ikke opnår en forbedring på 15% er ved mavebøjninger, men derimod 12%.

Men alligevel kan jeg konstatere at jeg har forbedret min muskeludholdenhed, ligeledes mine musklers evne til at arbejde med høje mælkesyrekoncentrationer og en øget mængde af energistoffer.

Derudover kan det også ses på min træningsdagbog at jeg for hver uge skifter mellem to cirkeltræninger, og dette føre til at jeg anvender de samme øvelser

hvilket gør at øvelserne bliver lettere for min krop at udføre derudover bliver min form også bedre i hver øvelse. Dette betyder altså også at træningsforløbet haft en storindvirkning på sluttesten.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu