Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox.

Opgave 2 - Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Tinderbox’ forretningsmodel.
Business Model Canvas:
- Værditilbud:
- Kundeperspektiv:
- Kundesegmenter:
- Kunderelationer:
- Kanaler:
- Aktivitetsperspektiv:
- Samarbejdspartnere:
- Nøgleaktiviteter:
- Nøgleresurser:
- Finansielt perspektiv:
- Omkostninger:
- Indtægter:

Opgave 3 - Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.

Opgave 4 - Diskuter følgende tre udsagn
- Udsagn 1 - Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser:
- Udsagn 2 - Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi:
- Udsagn 3 - Tinderbox bør satse på diversifikation i fremtiden:

Opgave 5 – Identificer en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Opgave 1 - Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox.
Først og fremmest kan det svinge meget fra år til år, hvilken slags målgruppe Tinderbox ikke mindst søger og langer ud efter

da det handler ekstremt meget om hvilke kunstnere, som de kan få fat på. Det ene år kan det være en ung kendt kunstner, som tiltrækker folk i den yngre målgruppe, det andet år er det måske en ældre rockstjerne.

Derfor kan gennemsnitsalderen variere fra år til år. Dog har de et yngre segment, som fokuserer meget på Magicbox, som kan samle helt op til 8000-10000 unge mennesker.

Brian Nielsen mener alligevel, de ca. ligger mellem 35-40 år i forhold til det generelle publikumsspektre, som er forholdsvis højt.

Hvis man kigger på det generelle billede, så deltog hele 900.000 danskere i foråret og sommeren 2019

og hvis vi ser på statistikken fordelt på alder- og socialøkonomisk gruppe, kan vi tydeligt se at de 16-24-årige skiller sig ud med hele 35%.

Herefter er der samlet set 66% som er fra alderen 25-54 år. Det passer også utrolig godt indtil, hvordan Tinderbox og deres målgruppe kan se ud, da de både har mange fra den yngre og lidt ældre målgruppe.

Herudover har arrangørerne meget fokus på de studerende, da hele 33% generelt stammer fra unge studerende.

Det er grundet at en musikfestival er med til at skabe en helhedsoplevelse, og de unge vil forsøge at få så mange oplevelser med i bagagen så muligt.

Den type målgruppe som er karakteriseret for Tinderbox, forsøger netop at få opfyldt nogle af sine behov.

Det er først og fremmest det sociale behov, da vi som mennesker, har behov for at føle os en del af noget, eller i det hele taget være sammen med sine nærmeste venner og familie, og generelt få en unik oplevelse, som man aldrig vil glemme.

Hernæst vil egobehovet også blive opfyldt, da man har brug for anerkendelse, styrke ens selvværd samt få respekt af andre, ved f.eks at poste et billede på Instagram eller Facebook.

Derudover er det så utrolig populært men også dyrt, som statistikken over 16-34-åriges deltagelse i festivaler og andre musikevents efter forældrenes uddannelse også viser, da 40% har en lang videregående uddannelse eller en Ph.D.

---

Herudover er én af de ting, som har kæmpe betydning for en festival generelt men især Tinderbox er prisen, som også er bestående af et af de 7 p’er.

Det er altafgørende i forhold til tiltrækning af gæster, omtale samt deres omsætning. Det er ikke mindst også deres primære indtægtskilde, og skal derfor kunne dække deres omkostninger samtidigt med at skabe et overskud i sidste ende.

Da det for mange forbrugere er et overvejelseskøb, da priserne ligger mellem 2000-3000 kr. er det vigtigt for Tinderbox, at få forbrugere til netop at vælge deres festival.

De har dermed sat priserne lidt ned, da de heller ikke er så landskendt endnu som Roskilde Festival, og det kan dermed blive spredt hurtigere.

Derudover spiller deres kommunikationskanaler også en kæmpe rolle, da deres promotion via sociale medier og hjemmeside kan i sidste ende afgøre, hvor mange deltagere der ankommer til festivalen.