Musikfestival | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3.
- Konklusion:

Opgave 2
Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Tinderbox’ forretningsmodel.

Opgave 3
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.
- Konkurrencetragtmodellen
- Konkurrencemæssige positioner
- Konklusion

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Kildeliste:

Uddrag
Ved besvarelse af denne opgave laves målgruppe beskrivelse samt bud på Conzoom-modellen.

Tinderbox er en 3-dags festival, som byder på en bred vifte af musik og underholdning. Der er mulighed for at høre en bred genre af musik.

Der er både til den ældre generation samt ny pop til den unge generation. Det ses at målgruppen 16-24-årige udgør 35% af de besøgende på festivaler samt at 33% af de besøgende er studerende.

Dette kan hænge sammen med, at man prioriterer fest og venner, og man er i en livsperiode uden så mange forpligtelser, så der derfor er tid og penge til netop en festival og lignede arrangementer.

For netop dem tilbyder de deres IDM Magic Box, som de selv mener tiltrækker massere unge mennesker.

Tinderbox er også en festival, hvor der er mulighed for at tage sine børn med. Her kan musikken høres i mindre telte, som netop er lavet til børnefamilier, som også vil nyde musikken.

Derudover med den brede vifte af kunsterne og genre af musik gør det målgruppen for Tinderbox endnu bredere.

Brian Nielsen udtaler selv i et interview at deres målgruppe ligger i den ældre ende mellem 35-40-årige. Dette kan netop være yngre forældre, som tager deres børn med på festival for en rar og tryg musikoplevelse sammen.

Konklusion:
Det kan være svært at finde bare én målgruppe til Tinderbox. Når du køber en billet, er det ikke kun til en enkelt koncert.

Det er derimod en hel pakke, hvor du selv har mulighed for at beslutte og bestemme over din festivals oplevelse.

Den åbenlyse målgruppe for Tinderbox er den unge målgruppe 16-24-årige, som har lyst til 3 dages festivals fest med venner og massere musik.

Målgruppen vil kunne sættes ind i Conzoom-modellen hvor de vil være i segmentet H ”Unge på vej”, idet at de er i gang med deres sociale netværk.

Der vil også kunne argumenteres for de to andre grupper henholdsvis H1 og H2, men fællesnæveren for disse grupper er, at det er unge mennesker i socialt netværk.

---

Ud fra denne besvarelse bliver der taget udgangspunkt i forretningsmodellen Business Model Canvas. Jeg har valgt ikke selv at lave forretningsmodellen for Tinderbox, da det kun er to forhold, som jeg finder relevante.

I festivalsbranchen er det rigtig vigtigt med en god kunderelation. Derfor er en af Tinderbox’s forhold i deres forretningsmodel kunderelation .

Kunderelation er det forhold som skabes mellem virksomheden og kunder/målgruppe. I festivalsbranchen er det meget afgørende for billetsalget, om der førhen har været en god kunderelation.

En god oplevelse giver loyale kunder, som med garanti kommer tilbage næste år, og dermed kan festivalen regne med et vis billetsalg.

Derudover bliver omtalen for en festival også bedømt ud fra den kunderelation, der har været. Så jo bedre den er, jo bedre omtale, vil der være.

Det ses på en statistik over Danmarks mest kendte festivaler at Tinderbox ligger sig på en 5 plads ud af 9. Dette er rigtig imponerede i forhold til de stadig kalder sig en ny festival på markedet og havde debut i 2015.

Men den kunderelation som Tinderbox skaber gør det muligt for dem at gøre sig så populære. De er en festival, som lytter til deres gæster og deres behov, samt stræber efter at give den bedste oplevelse.

Dette gør, at gæsterne vil komme tilbage og tage deres venner og bekendte med, som gør at billetsalget øges.

For Tinderbox er det vigtigt at skabe helhedsoplevelsen hele vejen rundt, netop i form af madboder og et sted som Moonshine, som skaber værdi.

Så gæsterne ikke føler, at de mangler noget, men derimod føler, at der er hele tiden, er nye og fede ting at opleve på pladsen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu