Motorbrændstofbranchen | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Branchedefinition
Analyse af branchen
Konkurrencen blandt de eksisterende virksomheder/konkurrenter i branchen
Trusler fra nye indtrængere
Trusler fra substituerende produkter
Kundernes forhandlingsstyrke
Leverandørernes forhandlingsstyrke
Branchens attraktivitet
Politiske og lovgivningsmæssige forhold
Kilder

Uddrag
Branchedefinition
Branchen for motorbrændstof i Danmark består af salg af diesel og benzin.

De største virksomheder i branchen producerer selv deres benzin ud fra råolie, hvor andre køber det igennem olieselskaber. Markedet bliver primært drevet af større virksomheder der igennem stordrift dominerer markedet.

I branchen findes der lav differentiering og der bliver oftest konkurreret om pris. Markedet bliver udfaset eftersom brændstof bliver afgiftet og udskiftet med el. Branchen er afgrænset til Danmark.

Analyse af branchen
I denne analyse kan der benyttes Porters Five Forces modellen, da den hjælper med finde ud af en branches attraktivitet.

Konkurrencen blandt de eksisterende virksomheder/konkurrenter i branchen
Differentieringen imellem produkterne blandt de største virksomheder er lav, hvilket gør konkurrencen hårdere.

Antallet af konkurrenter er lavt, da de største konkurrenter sidder på store markedsandele. Præferencen for motorbrændstof for forbrugeren er lav, da produktet ikke har stor differentiering.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu