Mikkellers | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Redegør for Mikkellers produktporteføjle – kom herunder ind på klassifikation af produkter, sortiment, mærkestrategi osv.
Klassifikation
- Kortvarige produkter:
- Emballage:
- Kvalitet:
- Service:

Sortiment

Mærkestrategier

Branding

Produktets livscyklus:
- Udviklingsfasen:
- Introduktionsfasen:
- Vækstfasen:
- Modningsfasen:
- Nedgangsfasen:

2. Lav en analyse af Mikkellers eksterne situation.
- Konkurrenterne:
- Kunder:
- Mellemhandlere:
- Leverandører:

Uafhængige omverden
- Demografi:
- Massemedier:
- Interesseorganisationer:
- Miljø:
- Politiske og lovgivningsmæssige forhold:
- Kulturelle forhold:
- Teknologiske forhold:

3. Analyser Mikkellers serviceleverancesystem?
- Kunder:
- Frontpersonalet:
- Backupservice:

4. Vurder hvordan Mikkeller kan skabe yderligere vækst fremadrettet.

Uddrag
Kortvarige produkter: Mikkellers produkter er kortvarige produkter, fordi de sælger øl, vin, spiritus og sodavand som forbruges samtidig med de anvendes.

Emballage: Mikkeller gør brug af forskellige billeder, tekst og slogans på deres emballage, for at fange kundernes opmærksomhed, og for at gøre præsentationen af deres produkt tiltrækkende og attraktivt for kunden.

Der sker meget på emballagen som fanger kundens opmærksomhed og hjælper kunderne til at adskille deres produkt fra konkurrenternes produkter.

De gør brug af mange farver og forskellige emballager til deres produkter. Samtidig er det vigtigt at emballagen beskytter produktet mod lys, varme, kulde, bakterier og under transport fra lager til kunden.

Produktion chefen hos Mikkeller råder til at deres emballage skulle bestå af en dåselinje, i stedet for flasker. Forbrugernes foretrukne emballage er nemlig øl på dåse, da det er mere bekvemt når man køber kortvarige produkter.

Da Mikkeller åbnede et bryggeri i San Diego, tappede de kun på flaske, men i dag er der 75 % af forbrugerne der køber dåser, og kun 25 % der fortsat køber flasker.

På Mikkellers produkter står der hvad produktet indeholder, på et mærkat på bagsiden.

Når vi taler om brugsfunktion, gælder det som mange andre øl og sodavand, at de helst skal nydes indenfor kort tid efter åbningen, fordi det er et kortvarigt produkt.

Deres vine har låg eller prop, som kan sættes på efter åbningen, således at de kan holde længere tid, og nydes efter nogle dage også.

Kvalitet: den funktionelle funktion, er den specialitet som kunderne bliver garanteret ved at købe deres produkter, og at Mikkeller lever op til kundernes forventninger.

Den smagsmæssige kvalitet omfatter Mikkellers valg af design, farver og udseende på deres produkter, som er det forbrugerne, vægter højt når de skal udvælge et produkt.

Hvis det ser indbydende og attraktivt ud, er der større chance for et salg. Samtidig når deres design ud til en bred målgruppe, fordi de har et nyt design til hvert produkt.

Når vi taler om imagemæssig kvalitet er det den prestige der er ved produktet, og Mikkeller er en virksomhed der sælger specialproduceret produkter, og udvikler hele tiden nye varianter i deres sortiment, og har formået at tilføre deres produkter en imagemæssig kvalitet.

Service: Mikkeller tilbyder rådgivning i forbindelse med køb af deres produkter inden kunden køber produktet, samtidig er der meget information at hente på deres hjemmeside.

Under købet, sørger Mikkeller for at afsende ordren hurtigst muligt og fri fragt over 600 kr. og sørger for at sende ordreseddel ud til kunden, så de kan følge deres pakke.

Efter købet står Mikkeller service på at tilbyde returnering, og hvis der er sket en fejl leverance eller en vare er beskadiget, sender de nye vare afsted plus lidt ekstra produkter som plaster på såret.

Deres service anmeldelser er rigtig gode, så det må siges at de forstår at yde en god service overfor deres kunder, så de igen vil handle hos dem.

---

Konkurrenterne: Mikkel Bjergsø udtaler selv at hans største konkurrenter er de bryggerier der producerer dårlig øl, som fx Tuborg, fordi et stort kundesegment tilvælger de billigere typer øl.

Dog vil jeg mene at Mikkeller er i snæver konkurrence med b.la Juels Bryg, da de også producere special øl, og går efter det samme segment.

Amager bryghus er også en konkurrent, da de producerer øl efter kvalitets råvare, for at sikre deres kunder en god smagsoplevelse, men de har dog et meget smalt og fladt sortiment, da de kun fokusere på øl.

Alfa Bryghus som er en nyopstartet virksomhed, kan også blive en stor konkurrent til Mikkeller, da de tilbyder nogle af de samme ting som Mikkeller.

De har også restauranterne ved siden af deres bryghus, og kan derfor altså tilbyde deres kunder en god smagsoplevelse med en middag og ølsmagning.

Kunder: Mikkeller er afhængig af at deres kunder efterspørger special øl, spiritus, vin osv. For at kunne holde deres virksomhed kørende.

For at påvirke kunderne, kommunikere de på forskellige måde, som fx nyhedsbreve og reklamer, og gøre opmærksom på at de tilbyder en lang række produkter til attraktive priser.

Under Corona krisen har Mikkeller været nødsaget til at lukke to af sine restauranter i København som hed Hyggestund og Øl & Brød, fordi han blev ved med at miste penge, da de ingen omsætning havde.

Under nedlukningen blev der givet tilladelse til at restauranterne måtte have udeservering, hvilket hjalp lidt hos Mikkeller, men slet ikke i sådan en grad at det kunne køre 100 % rundt, og de var stadig afhængig af de hjælpepakker som der blev givet til virksomhederne.

På Mikkeller onlinesalg under Corona, ses det at de har haft en stigning i marts, maj og juni på over 100 % i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Hertil ses det at 150 % flere danskerne begyndte at købe meget mere, og lægge væsentlig større ordre. Så man må sige at også hos Mikkeller, har Corona har en positiv indflydelse på deres onlinesalg.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu