Matas | Analyse

Indholdsfortegnelse
Den interne situation
- Virksomhedskarakteristik:
- Kernekompetencer
- Kritiske succesfaktorer
- Business Model canvas
- Værdikæder

Den eksterne situation
- Omverdensmodellen:
- SWOT opstilling
- Interne forhold
- Stærke sider (Strengths)
- Svage sider (Weaknesses)
- Eksterne forhold
- Muligheder (Opportunities)
- Trusler (Threats)
- PESTEL-analyse
- Markedskarakteristik:
- Konsument- og producentmarkedet:
- Konkurrencemæssige positioner
- Markedslederen:
- Markedsudfordrer:
- Branches Karakteristik:
- Høj brandværdi:
- Mellem brandværdi:
- Lav brandværdi:

Aktører
- Konkurrenter i branchen & konkurrence:
- Nye indtrængere & trusler
- Substituerende produkter & trusler:
- Leverandører:
- Kunder:

Uddrag
Virksomhedskarakteristik:
● Virksomhedens navn - Matas

● Selskabsform - Matas hedder “Matas A/S” A/S til sidst står for aktieselskab, derfor er matas et aktieselskab

● Virksomhedstype - Matas laver få af deres varer selv, så derfor kan man godt sige det er en produktionsvirksomhed. Men Matas er nok mest en Handelsvirksomhed (detail) eftersom de sælger deres varer direkte til kunden

● Omsætning - 3,5 mia om året (20% deres eget brand)

● Idé, vision og mission - Matas vision: Matas-koncernen bestræber sig på at være på best-in-class på det danske marked, når det gælder trygge og bæredygtige skønheds-, velvære- og sundheds-, og helseprodukter.

Målet er at leve op til de danske myndighedernes krav, at være transparente og ikke mindst yde en optimal forbrugerbeskyttelse gennem udvikling, mærkning og personlig og kompetent rådgivning på nettet og i butikkerne.

● Forretningsmodel -

● Kernekompetence - Deres kernekompetence er den gode service, som er kommet af uddannelse af personalet, alt fra salgsassistent til butikschef

● Konkurrencemæssige fordele

● Kritiske succesfaktorer

● Produkter

● Målgruppe

Det er svært at sige hvilken alder, det kan både være unge og ældre kvinder der handler eller er kunder i Matas. Man kan dog se i deres kundeklub ´Club Matas´, så er det tre ud af fire kvinder som er medlem mellem 18 - 60 år.

Det er ikke alle folk der handler i Matas der har råd til at købe alle ting på hylderne, da nogle af tingene er dyrere. Men generelt er det kvinder der ønsker et godt udseende, og vil passe på dem selv.

● Branche - personlig pleje, skønheds- og helseprodukter.
Det er et marked med mange udbydere, og derfor stor konkurrence i branchen.

● Antal konkurrenter - Normal (lave priser), online handel, supermarkeder.
Matas er en kæde der har fungeret de sidste år, men efter Normal er kommet på markedet, er de blevet en stor konkurrent og har haft stor betydning for Matas’ omsætning.

Matas er i konkurrence med lignende virksomheder som sælger nogenlunde samme produkter, og dækker de samme behov hos forbrugerne.

● Markedsandel - Matas har en markedsandel på 40%, men butikker som Normal gør at de nok ikke kan blive ved med at have en så stor markedsandel.

● Markedsvækst
Matas forventer trods corona en vækst på omkring 6 pct. i 2020/21. I 2022/23 venter de en omsætning på 4 mia kr. I 2019/20 lå deres omsætning på 3,7 mia.

● Markeder - internationalisering

● Stærke sider/ styrker - Matas har et bredt produktsortiment, det gør at når man som kunde kommer ind, kan man købe noget til kvinder, mænd og børn. Derudover har Matas en høj service, personalet i Matas har en stor viden om produkterne.

Kernekompetencer
Deres kernekompetence er den gode service, som er kommet af uddannelse af personalet, alt fra salgsassistent til butikschef.

De vil gerne kendes ved deres medarbejderes faglige kompetencer og at de har en evne til at yde personlig tilpasset kundeservice.

Konkurrencemæssig fordel
Det er en stor konkurrencemæssig fordel at matas de går meget op i kvalitet. De har også et meget større udvalg i forhold til normal, som ikke har ligeså mange hygiejne og skønheds produkter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu