Marts 2019 Convenienceprodukter | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2.
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer.
- Delkonklusion

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Konkurrenter i branchen:
- Nye indtrængere:
- Substituerende produkter:
- Leverandører:
- Kunder:

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a) Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagen Food, er det et udtryk for horisontal integration
b) Køb af måltidskasser er et overvejeleskøb
c) Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Opgave 5
At være udbyder på convenincemarkedet, kan være hårdt og man skal hele tiden være nytænkende. Kigger man på nye indtrængere på samme marked, kan dette være en udfordring for Aarstiderne og deres vækst og forstørrelses markedsandel.

Uddrag
Vi lever i en kultur og et samfund, hvor mange føler sig tidspresset over hverdagen. Vi har lange arbejdsdage, skoledage

fritidsaktiviteter og generelt har vi danskere mange ting og gøremål om ørene, som gør det svært at nå det praktiske i hverdagen.

Det er derfor svært for mange at finde tid og overskud til madlavningen, og nyde den hyggelige stemning ind over køkkenbordet efter en lang og travl arbejdsdag.

Kigger man på løsninger for dette generelle problem, som støder ind i hverdagen hos mange, er convenience produkter et alternativ, som mange allerede har benyttet sig af, og gjort til familiens hjælpende hånd.

Denne mulighed kræver ikke den store planlægning, som nok mest af det, der tiltaler familierne, som føler det uoverskueligt at begynde på aftensmaden efter arbejde.

Den travle hverdag er altså omdrejningspunktet for convenience markedet. Udover den nemme aftensmad, så er produkterne også sunde og er meget varieret fra gang til gang.

Hjemme i de danske familier vægtes sundheden meget højt, og flere bevæger sig væk fra den nemme fastfood løsning

og til-vælger i stedet de sunde og nemme convenience produkter med fokus på sundhed og ernæring.

Demografi er også relevant i forhold til disse produkter, hvis man kigger på husholdningens størrelse, er det tit børnefamilier i den højere klasse, med forældre der arbejder til sent om eftermiddagen/aftenen

som prioterer at få tilsendt en måltidskasse ugentlig, fremfor selv at skulle hjem og i gang med den store omgang aftensmad.

I forhold til bilag 1, så kan børnefamilien i Odense slet ikke forstille sig at droppe måltidskassen igen, da jonalisten spørger dem ind til det.

Et andet stort og vigtigt emne indenfor convenience er madspild, hvor mange familier har den holdning at de gerne vil spare og mindske forbruget af madspild.

Ved køb af convenience produkter, er man sikker på, at man i høj grad undgår madspild. Man køber maden til et hvis antal personer og man kan selv styre

hvor mange dage man vil købe til, så der er stadig plads til man selv kan styre maden i weekenden, hvor dagene måske er knap så presset.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu