Markedet for convenienceprodukter | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Redegør for markedet for convenienceprodukter.
- Definition af convenienceprodukter:
- Markedsposition:
- Målgruppe:
- Fremtiden:

Opgave 2
Analyse af 2 relevante faktorer i den uafhængige omverden
- Teknologien
- Økonomi

Opgave 3
Analyse af den danske måltidskasse branche
- Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder:
- Truslen fra nye udbydere:
- Truslen fra købere:
- Truslen fra substituerende produkter:
- Truslen fra substituerende produkter:
Vurdering af branchens styrkeforhold:
- Konkurrencesituationen
- Truslen fra nye udbydere
- Køberens forhandlingsstyrke
- Konkurrence substituerende produkter
- Leverandørernes forhandlingsstyrke

Uddrag
Definition af convenienceprodukter:
Convenienceprodukter er et begreb for fødevarer, som er blevet forarbejdet eller forberedt i større grad eller mindre grad, så det bliver nemmere for forbrugeren at få lavet et måltid og sat på bordet.

Convenienceprodukter er varer som under hele forberedelsen af måltidet eller noget af den, er rykket fra forbrugernes køkken til en virksomheds køkken.

Nogen produkter er frosne og skal fx i mikroovnen, nogen kan man spise direkte som fx salater osv. andre er kolde, men skal i ovnen, så der er altså mange former for convenienceprodukter.

Markedsposition:
Convenienceprodukters markedet kan også opdeles i markedspositioner.

Markedslederen på markedet er Nemlig.com i og med de har den største markedsandel, og de har et bredt sortiment af mad, mellem færdigretter, dagligvarer, økologisk og fastfood.

Markedsudfordreren er virksomheder som Just Eat, og Wolt, som klart udfordrer sådan virksomheder som Nemlig.com. I forbindelse med Just Eat og Wolt er så store indenfor markedet med levering af nem mad.

Markedsfølgeren kunne være diverse supermarkeder som sælger færdigretter og andet nem mad der bare skal varmes op, i og med de bare gerne vil beholde den markedsandel de nu engang har.

Markedsnichen kan være Skagenfood.dk i og med lige nu virker det som om de betjener en smal målgruppe med specielle produkter.

Skagenfood.dk er meget fokuseret omkring og få fisk ind i alle deres retter, og de skriver på deres hjemmeside “Vi brænder for frisk fisk og gode måltider, Fisk er faktisk nærmest støbt i vores fundament.

Vi bor på havnen i det nordligste Jylland, i den lille fiskerby Strandby.” hvilket også tyder på de er en niche.

Målgruppe:
Efterspørgslen på convenienceprodukter har de seneste år været og er i stor vækst, det vil altså sige at markedet er progressiv.

Den primære og typiske efterspørger/målgruppe er oftest enlige og ældre, for en stor del af denne målgruppe går convenienceprodukter ind under købstypen vanekøb, da det er en erstatning af den ellers typiske tidskrævende indkøbstur i supermarkedet.

Hvilket det er blevet, da man i dag kan udvælge fra et bredt og stort sortiment, som er eksisterende af fokus på sundhed, retromad, børnevenligt, økologisk mad osv. i forbindelse med convenience food.

Denne målgruppe finder færdigretterne attraktivt, da de slipper for den kedelig madlavning til bare dem selv. Derudover viser det sig faktisk også at kunne betale sig rent økonomisk for målgruppen.

Derforuden fore træder der også en sekundær målgruppe, som er børnefamilierne. Denne målgruppe benytter ikke convenience food som et vanekøb

men nærmere som et overvejelseskøb, da det kan være dyrt at skulle fylde alle familiemedlemmernes maver med convenience food. Her forekommer det nærmere som en overbærende løsning på én travlt og lang arbejdsdag

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu