Markedet for Convenienceprodukter | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Redegørelse af markedet for convenienceprodukter
Opgave 2 - Omverdens faktorer
Opgave 3 - Brancheanalyse med fokus på måltidskasser
- Skydeskivemodellen:
- Porters Five Forces:
- Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder:

1. Antallet af konkurrenter:
2. Udgangsbarrierer
3. Overkapacitet:
4. Innovationsevne:
5. Graden af differentiering:
6. Væksten i branchen:

Truslen fra udbydere af substituerende produkter:
Truslen fra købere:
Truslen fra nye udbydere:
Truslen fra leverandører:

Opgave 4 - Diskuter
Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagenfood, er det et udtryk for horisontal inte- gration.
a. Køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.

b. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Opgave 5 - Identificering af væsentlig udfordring

Uddrag
Opgave 1 - Redegørelse af markedet for convenienceprodukter
Først vil jeg komme med en redegørelse over markedet for Conveniceprodukter. De dækker generelt over mad, som kan kaldes ”ready to eat”.

Der er adskillige virksomheder på dette marked f.eks. Ska- genfood, Årstiderne og COOP måltidskasse.

Disse tre virksomheder levere produkter lige til døren, mens supermarkederne har ”friske” produkterne i køledisken som er klar til spisning eller opvarm- ning.

Convenience er et begreb for mad, der er forarbejdet eller forberedt i større eller mindre grad, så de gør det nemmere for forbrugeren at sætte et måltid mad på bordet.

Convenience er derfor varer, hvor madlavningen er flyttet fra forbrugeren til virksomheden. Nogle convenience løsninger er komplette løsninger til måltiderne i form af færdigretter, hvor der skal tilberedes minimalt, oftest bare varmes.

Andre overskueliggøre og gør madlavningen lettere ved måltidskasser der fremsender alle ingredien- ser samt opskrifter til madlavningen.

Alt i alt gør disse convenience produkter at der er burg færre kompetencer i et køkken for at lave flotte og velsmagende retter samt giver overskud via at der er mindre nødvendigt tidsforbrug i madlavningen.

Vi ser at Danmark er i løbet af senere år blevet klar og næsten enevældigt mester i økologi. Danmark er klart det land hvor der bliver spist flest økologiske fødevare.

Økologien får absolut større betyd- ning i takt med, at der bliver sat meget ind på sundhed. Vi ser også at Danskere sætter lighedstegn mellem økologi og sundhed.

Dog er det aldrig blevet videnskabeligt bevist, at økologiske fødevarer er sundere end almindelige landbrugsvarer. Konceptet med måltidskasser

(som bliver fokuseret me- get på i denne opgave) er at kunderne bestiller, på abonnement, måltidskasser med økologiske fødevarer. Der kan vælges mellem forskellige slags kasser, alt efter smag og behag.

Markedet for conveniceprodukter har også oplevet en stor vækst inde for de sidste par år. Dette skyl- des de stigende megatrends indenfor sundhed. Derudover er folk blevet travlere og har brug for hurtig mad, international mad og anderledes mad.

Disse behov kan convenienceprodukter nemlig udfylde. Danskere begynder oftere at prioritere deres tid, på familien end i supermarkedet, når hverdagen er travl.

Varehuschefen i Føtex siger ”Væksten er voldsom, lige nu har vi over doblet som mange conveni- enceprodukter i sortimentet som vi havde for et år siden og denne tendens forsætter”. Vi ser derfor et

marked i vækst og som er meget attraktivt så derfor satser adskillige virksomheder på dette marked, da væksten er stigende og har et anseligt potentiale.

Opgave 2 - Omverdens faktorer
For at undersøge og analysere hvilke faktorer der har effekt på mar- kedet for convenienceprodukter afbenyttes omverdensmodellen.

Denne er model er helt basalt eligeret ud fra dens evne til at give et stort og godt, samt overordnet overblik over en og kompleks om- verden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu