Ludvig Holbergs dramakomedie Erasmus Montanus | Analyse

Uddrag
Ludvig Holbergs dramakomedie Erasmus Montanus er en nationalkomedie, der fortæller om samfundsstukren i det 18. århundrede igennem den studerende, oplyste og selvbevidste Erasmus Montanus.

Komedien belærer læseren om den evige historiske debat om at være den ”oplyste” i et samfund, hvor oplysning ikke altid indlæses positivt, og deraf hvordan alt for meget oplysning og arrogance kan køre en af sporet, ligesom det hænder med hovedpersonen Erasmus Montanus i komedien.

Holberg udviser hans deistiske tankegang, hvor middelklassen, Bjerget præsenteres som en kontrast til den oplyste Erasmus Montanus. Vi får repræsenteret de rationelt tænkende boger versus ”klovnen” Montanus, der er oplyst og fyldt med dårskab.

Igennem komediens 5 akter får vi udvist, hvor belastede Erasmus Montanus er med hans dårskab, hvoraf læseren i 5. akt får noget af en humoristisk øjenåbner, da Holberg igennem et indlevende stykke har iscenesat karakter som læseren kan identificere sig med, og deraf hvor stor en klovn vi som læsere og samfundsborgere er ifølge Holberg.

For at analysere komedien Erasmus Montanus har jeg igennem en nykritisk analyse med henblik på det sociologiske valgt at analysere komedien med stort fokus på sproget i komedien hvoraf miljøkarakteristikken og personkarakteristikken også reflekteres.

Yderligere vil jeg have fokus på de sociologiske forhold og deraf hvilke tematikker samt budskab(er), som udspringer fra komedien.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu