LEGO SRO

Resumé

Denne studieretningsopgave vil have fokus på LEGO og vil besvare opgaveformuleringen på baggrund af teori og modeller. Målet for denne studieretningsopgave er at undersøge virksomheden økonomi samt deres konkurrencemæssige position på det danske marked.

For at kunne finde svar på opgaveformuleringen har man anvendt modeller som SWOT-modellen, TOWS-modellen, Porters Five Forces, konkurrencestrategier samt virksomhedens økonomi. Disse modeller kunne alle sammen bruges til at kunne besvare opgaveformulering, hvor man for eksempel fandt ud af at LEGO stærke side er deres kreative og innovative produktudvikling og deres mindre stærke side var deres spritment til piger.

Undersøgelser viste at deres største trussel kommer fra substituerende produkter idet at den teknologiske udvikling spiller indover denne faktorer. Udviklingen for LEGO peger på en god fremtid i vente, de vinder markedsandel og slår deres konkurrenter.

Opgavebeskrivelse
1. Giv en karakteristik af virksomheden LEGO

2. Lav en analyse af interne og eksterne forhold med særlig fokus på virksomhedens økonomi og konkurrencemæs-sige position i Danmark

3. Diskuter LEGOs fremtidige vækstmuligheder i Danmark

Indledning
Denne studieretningsopgave vil tage afsæt i fagende virksomhedsøkonomi og afsætning. Det er i dag mere end 85 år siden, at den mere succesrige virksomhed blev stiftet og haft lige siden dengang haft vind i sejlene. LEGO har fra start været en stor succes her i Danmark men også på globalt plan. I dag er LEGO stadig en familieejet virksomhed som har til fokus på at inspirere børn og få dem til at tænke kreativt.

I 1958 gjorde LEGO sig en god investering i patentet af legoklodsen som blot blev købt for 24 danske kroner. Dette er blot en af grundene til den succes som LEGO har skabt sig og i dag er blevet til en virksomhed med en milliardomsætning og mere end 19.000 medarbejdere verden over. LEGO formår at følge trenden på legetøjsmarkedet og skaber sig hele tiden attraktiv og spændende for kunderne. Virksomhedens evne til at skabe overskud er meget tilfredsstillende, da de år efter år har overskud og bliver ved med at vækste.

Indholdsfortegnelse
Indledning 1
Metodeafsnit 1
Virksomhedskarakterstik af LEGO 2
SWOT-analyse 3
Stærke sider: 3
Svage sider: 3
Muligheder: 4
Trusler: 4
TOWS-matrix 4
SO-tiltag: 4
WO-tiltag: 4
ST-tiltag: 5
WT-tiltag: 5
Porters Five Forces 5
Konkurrenter i branchen: 5
Nye indtrænger: 5
Substituerende produkter: 6
Leverandører: 6
Kunder: 6
Konkurrencestrategi 6
Nøgletal 7
Vækststrategi 8
Konklusion 8
Litteraturliste 9

Uddrag
Missionen for LEGO er ”at inspirere og være med til at udvikle dem, der skal bygge fremtiden”. Må-let for LEGO er, at de vil være med til at inspirere og udvikle børn til at ræsonnere systematisk og tænke produktivt. Deres mission er ”at skabe fremtidens leg” og kunne være med til at forme en anderledes og betydningsfuld måde at lege på.

Måden hvorpå, at LEGO skaber værdi for kunderne er, at de er dygtige til at produktudvikle. De følger med på trends og benytter sig af dem. Dette er medskyld i, at virksomheden har så meget succes og ikke er gået konkurs den dag i dag. Blandt nogle er LEGO’ kernekompetencer er produktudvikling og den innovative tankegang, hvilket afspejles i deres enormt brede sortiment der findes i mange forskellige serier.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her