Lego Friends | Analyse

Indledning
Virksomheden Lego er en legetøjsvirksomhed, der producerer legetøj. Lego er en familieejet virksomhed. Kjeld Kirk Christiansen samt hans tre børn, ejer tilsammen 75 procent af aktierne i Holdingselskabet, mens LEGO-fonden ejer 25 procent.

Den oprindelige grundlægger af Lego var Ole Kirk Christiansen, der ejede LEGO fra 1932 til han desværre døde i 1958. Selve selskabsformen er et aktieselvskab.

Lego er en blanding af de mange virksomhedstyper. De er primært en produktions virksomhed, da de producerer deres egne produkter her i Danmark og i Ungarn og Mexico

Lego er dog også en handelsvirksomhed, fordi de sælger deres egne producerede produkter i alle deres Lego butikker, rundt i hele verdenen.

Uddrag
Legos kritiske succesfaktor er at levere produkter i en høj kvalitet og samtidig at sikre et fortsat samarbejde med bland andet Disney koncernen og andre udbydere.

Alle Legos produkter et legetøj, som både voksne og børn kan finde interesse i. Lego har en primær målgruppe der er 5 til 12 år.

Alle aldre over 12 kan dog stadigvæk have en interesse i Lego der måske er lidt mere indviklet og sværere at samle. Lego har også større Lego der hedder duplo der er til mindre børn under 5.

Lego er i legtøjsbranchen som er en international dansk virksomhed. Virksomhedens to største konkurrenter er, amerikanske Hasbro og Mattel, som der har de to senest år været udfordret.

En anden konkurrent er også legetøjskæden Toys´R´Us. Lego har modsat de to rivaler formået at øge sig salg gennem de seneste år. Den samlede detailomsætning inde for legetøj og spil nåede 86,6 mia. doller i 2018

hvor LEGO øgede sin andel til 8,1 pct. fra 7,9 pct. Lego har en voksende markedsvækst siden et svært år i 2017. Lego har i en høj grad benyttet sig af internationalisering.

Lego har hovedkvarter og deres produktion i Billund. Deres produktion bliver solgt i mere end 130 lande. Lego har et unikt produkt.

De har formodet at bygge et brand og er bredt ud international. De har signaleret at de er klar til at komme ud til endnu flere lande.

De har en høj overskudsgrad som de seneste år har ligget på mindst 30 procent. De er verdens næststørste legetøjsproducent.

Lego har i mange år haft en udfordrende kamp, med at forsøge hvordan man kan få piger til at lege med Lego.

Man har prøvet flere tiltag i mange år, for at lave et produkt piger ville lege med. Efter årene med at lege med duplo-klodser var det stort set kun drengene, der holder fast i at lege med Lego. Man manglede et produkt til pigerne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu