Lego | Analyse | Noter

Indholdsfortegnelse
Strategisk analyse
Produktet
Evaluering
Plan for projektet
Grupper
Lego har sat sig tungt på legetøjets verdenstrone
- Begrænset produktion i Kina
Lego udfordrer Tiktok med nyt socialt medie til mindre børn
I Legos klodsede hovedkontor er det oK at lege
- KJELD KIRK KRISTIANSEN.
Lego brager frem trods corona og lander rekordregnskab, BT 10. marts 2021

Uddrag
Lego når den største omsætning nogensinde efter et 2019, hvor den danske legetøjskoncern lagde afstand til sine konkurrenter.

Lego går frem over alt på kloden, mens de tætteste konkurrenter mister omsætning. Den danske legetøjskæde har succes med at gøre legoklodsen digital, forklarer topchef Niels B.

Christiansen, der især glæder sig over udviklingen i Kina. Usikkerheden om coronavirussen lægger dog et slør af usikkerhed hen over fremtiden, erkender han.

Årsregnskabet fra Lego viser, at omsætningen for hele året voksede med seks pct. til 38,5 mia. kr., mens overskuddet efter skat steg med tre pct. til 10,8 mia. kr.

Fremgangen blev nået, samtidig med at koncernen har investeret kraftigt i en række initiativer, der skal levere vækst inden for de nærmeste år.

»Vi er super godt tilfredse med den fremdrift, der har været i 2019. Vi vokser i både vores omsætning og indtjening, og har taget andele på alle store markeder,« siger topchef Niels B. Christiansen.

Tal fra det internationale analysehus NPD viser, at legetøjsmarkedet i 2019 fald med 3 pct. Det skete efter flere store kæder lukkede, herunder blandt andre Toys'R'Us i USA og Toptoys med Fætter BR i Norden.

Men mens Lego vokser, går det ifølge beregninger fra NPD den modsatte vej for Legos traditionelle rivaler.

Det drejer sig sandsynligvis om blandt andre amerikanske Mattel med Barbie-dukken og »Hot Wheels« -mærket og Hasbro, der bl. a. sælger »Transformers«, »My Little Pony« og forskellige brætspil.

Dermed cementerer den danske koncern sin position som verdens største legetøjsmærke. »Man kan måle størrelse på flere måder, men jeg vil tro

at hvordan man end vender, og drejer det, vil man komme til det resultat, at Lego er det største legetøjsmærke i verden,« siger Niels B. Christiansen.

Ifølge topchefen vokser Lego, fordi virksomheden har formået at håndtere de digitale forandringer, som har fået stor betydning for børns leg.

Lego tilbyder stadig flere digitale produkter på et tidspunkt, hvor digitaliseringen ikke bare forandrer måden at sælge legetøj på, men også får børn til at bruge tid på YouTube

Net-flix, computerspil og meget andet, som de ikke gjorde for 20 år siden. »Jeg tror, at børns tid generelt er under pres.

---

Tjenesten ligner en klar konkurrent til den kinesiske app Tiktok, der er downloadet 1,5 milliarder gange og har 800 millioner aktive brugere over hele verden.

App'en bruges især af børn og unge til at lægge små videoer -med musik -ud, som ved hjælpe af en algoritme spredes rundt til brugere med samme interesser.

Med Lego Vidiyo kan man også lave videoer, men til forskel fra Tiktok bevarer forældrene kontrollen med alt, hvad børnene sender ud på nettet.

-Vi ved, at børn altid er på jagt efter nye måder at eksperimentere kreativt, og Lego Vidiyo giver alle børn med en passion for musik mulighed for at slippe kreativiteten løs gennem Lego byggeleg og produktion af musikvideoer, siger Julia Goldin, global marketingdirektør for Lego, i en pressemeddelelse.

Lego har ikke ønsket at stille op til interview om det nye sociale medie. Det ligger dog fast, at med Universal Music i ryggen kan børnene være kreative med nogle af de største kunstnere fra hele verden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu