Lalandia | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Karakteriserer målgruppen for Lalandia i Billund

Analyser købsadfærden for et ophold i Lalandia i Billund

Analyser Lalandia i Billunds konkurrencesituation
- Konkurrenter i Branchen
- Kunder
- Nye indtrængere
- Substituerende produkter

Diskuter Lalandia i Billunds promotion

Bilag

Uddrag
På baggrund af det vedlagte materiale vil jeg nu karakterisere målgruppen for feriecentret: “Lalandia i Billund”. Her anvender jeg fagbegreber til udarbejdelse af karakteristikken, med det formål at skabe en bedre forståelse for målgruppen.

Feriecentret - Lalandia i Billund, bestræber sig på at skabe en aktiv oplevelse for hele familien. Den helt centrale målgruppe er naturligvis børnefamilier bestående af forældre med børn samt ofte også bedsteforældre.

Helt specifikt er den største og primære kundegruppe familier med børn i alderen 2-12 år. Derudover tiltrækkes også familier med ældre teenagebørn, som nyder godt af det enorme vandland med et utal af vandrutsjebaner.

Lalandia i Billunds samarbejde med LEGO & Legoland appellerer i høj grad til virksomhedens primære målgruppe - Altså børnefamilier med børn i alderen 2-12 år.

Man brander sig bla. under navnet LEGOLAND Billund Resort i udlandet. Igennem Lalandia i Billunds eksterne bureau til aktiviteterne på Facebook samt samarbejde med bloggere, har virksomheden en skarp markedsføring til den sekundære målgruppe også - herunder teenagere.

Ydermere henvender en væsentlig del af markedsføringen sig til moderen, da hun ofte bestemmer, hvor familien skal på ferie, fortæller Jan Harrit, som er adm. direktør for Lalandia.

Derudover er børn og fædre de mest aktive, hvoraf en stor del af aktiviteterne er rettet mod drenge. Dette er grundet at børn og deres fædre viser en større deltagelse i forbindelse med Lalandia i Billunds diverse aktiviteter.

Lalandia i Billund har gæster fra hele Europa. Trods det, er de danske familier stadigvæk den største kundegruppe, hvorimod udenlandske gæster totalt er hyppigere besøgende. Dog er tendensen et stigende antal udenlandske besøgende i feriecenteret.

Dette gælder specielt nordmænd, svenskere og hollændere, som netop kan kører til Lalandia i Billund. Fordelen ved Lalandia i Billunds geografiske placering er naturligvis afstanden til Billund lufthavn, som giver mulighed for at modtage besøgende fra helt fjerne markeder.

Mange gæster fra eks. Polen og Rusland benytter Ryanairs direkte rute til Billund lufthavn med formålet at besøge Lalandia i Billund. Derudover dækker gæster fra Storbritannien, Italien, Spanien osv. ca. 5% af Lalandia i Billunds kundetotal.

---

Konkurrenter i Branchen
Med Lalandia i Billunds to feriecentre har virksomheden i dag den største markedsandel blandt branchens feriecentre, med over ca. en tredjedel af alle overnatninger i Danmark.

Der er en række af feriecentre i branchen der tilbyder diverse aktiviteter. Her er der naturligvis Lalandia i Billund, samt Danland, Dayz og Skallerup Klit. Lalandia i Billund og Skallerup Klit ligger i samme prisklasse samt tilbyder mange af de samme faciliteter, og optræder derfor i samme strategiske gruppe.

”Markedet for korte ferieophold af 2-4 dages varighed er meget konkurrencepræget, og de fleste korte ferier bookes online. Samtidig booker flere korte ferier, og vi har vundet markedsandele i de seneste 5 år,” fortæller Jan Harrit.

Dette er altså med til at skabe en endnu større konkurrence i branchen, da de forskellige udbydere i denne forbindelse skal være skarpe på markedsføringen.

Lalandia i Billund har nemlig vundet disse markedsandele blandt andet pga. en massiv markedsføring i udlandet.

Der er desuden en stigende turisme i Danmark - især hos de tyske turister. Denne massive udvikling giver anledning til en endnu større konkurrence. Det kan derfor konkluderes at der er en høj konkurrence i branchen.

Kunder
Kunderne i branchen defineres som det vi kalder ”end users”, altså den endelige forbruger.

I denne branche har kunderne en stor indflydelse. Lalandia i Billund er i denne forbindelse ét eksempel på en aktør i branchen, der fortæller, at gæstetilfredsheden er særligt vigtig, da en stor del af gæsterne har fået anbefalet Lalandia i Billund af familie og venner.

90% af alle Lalandia i Billunds gæster anbefaler familie og venner at besøge, hvilket altså er en relevant faktor for virksomhedens fremtidige drift.

Derudover har den stigende turisme i Danmark en stor betydning for kundernes forhandlingsstyrke, da tilfredsheden hos turisterne har en indflydelse på de udenlandske overnatninger fremadrettet. Det kan derfor konkluderes at kunderne i branchen har en høj forhandlingsstyrke.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu