Lakrids by Johan Bulow | Analyse

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Karakteristik af virksomheden

Opgave 2: Analyse af interne forhold
- Primære aktiviteter
- Indgående logistik:
- Produktion og produktudvikling:
- Udgående logistik:
- Markedsføring og salg:
- Service:
- Virksomhedens infrastruktur:
- Menneskelige ressourcer:
- Indkøb:
- Teknologi:

Opgave 3 - Analyse af vækststrategier
- Ansoffs vækstmatrice:

Opgave 4 - Diskussion af distribution

Uddrag
Denne virksomhed Lakrids by Johan Bülow startede i 2007 på solskinsøen Bornholm. Det hele startede med, at der blev lavet én butik. Den butik kunne man så komme ind i for at købe lakrids

men også få en oplevelse i bare at opleve hele butikken. Virksomheden går meget op i at levere kvalitetsprodukter.

De går meget op i at vælge de rigtige råvarer, så derfor er der ingen tilsætningsstoffer hvilket vil sige at der er en omhyggelig gennemgang af råvarer. De har et stilrent logo og en speciel emballage.

Det er ikke kun i deres butik, at deres produkter de bliver solgt. Det er både igennem forskellige detailkunder og deres egne butikker.

De går meget op i når, at de skal penetrere et marked at de gør det de rigtige steder. De søger fx ikke ned i Daglig Brugsen for at se om de kan have deres produkter der, nej de kigger på lidt ”finere” designhandlere.

Dette gør de for at skabe det image og den omtale, som de gerne vil have. De vil gerne have, at forbrugerne føler at Lakrids by Johan Bülow er en luksusvare og at det kan man også smage.

Så de sender de rigtige signaler til deres potentielle kunder. I alt så har Lakrids Bülow selv ni butikker i DK og samlet set bliver deres produkter solgt for omkring 1000 salgspunkter både i ind og udland.

Lakrids by Johan Bülow ønsker i fremtiden at kunne fokusere en del mere på geografisk ekspansion i den for af, at de gerne ville kunne få deres produkter solgt i hele verden

dog er de lidt tilbageholdende da det er noget de ikke vil kaste sig ud i lige med det samme, hvis de gjorde det, kunne det føre til at de skulle gå imod et af deres principper.

Nemlig at fokusere på at deres vækst er organisk, så den sker indenfor virksomheden så man ikke opkøber konkurrenter eller andre virksomheder. På omkring 7 år har virksomheden ansat i alt 70 nye medarbejdere.

Virksomheden har også formået at opnå 80. mio. kr. i omsætning. Virksomheden fokuserer på at øge eksport internationalt i fremtiden. De ønsker også at øge deres omsætning til 100 mio.kr. på 3 år, hvilket ville komme af den øget eksport internationalt.

---

Udgående logistik:
Udgående logistik handler om, hvordan leveringen af de færdiglavede varer kommer ud til de forskellige distributionskanaler. Der bliver leveret til deres egne salgssteder

som fx Københavns Lufthavn. Der bliver dog også sendt varer hen til de forskellige specialforhandlere. Disse forhandlere har både deres produkter i indlandet og udlandet.

Markedsføring og salg:
Lakrids by Johan Bülow befinder sig i et segment, hvor de har de her højere priser. Derfor er det vigtigt for virksomheden

at deres lakrids bliver solgt til specielle virksomheder som går op i kvalitet og det lidt mere luksuriøse. Hvilket fx kunne være hoteller de solgte til.

Lakrids by Johan Bülow indgår derfor helst samarbejder med virksomheder, som går op i den gode kvalitet og det luksuriøse.

Virksomheden Lakrids by Johan Bülow bruger ikke deres penge på reklamer, men mere på sociale medier hvor det er alt fra Facebook og YouTube til Instagram.

Her promoverer de både tilbud og nyheder om, hvordan deres nye varianter måske kommer til at smage. De fortæller også om deres events, hvor de fx har deres Lakridsfestival både i indland og udland.

På denne måde kan virksomheden spare en masse penge samtidig med, at de promoverer sig selv godt. Da det er mange der er på de sociale medier. Der er fx mere end 32.000 venner hos Lakrids by Johan Bülow på Facebook.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu