Lakrids by Johan Bülow | Afsætning Case

Indholdsfortegnelse
Opgave 1: Karakteristik af virksomheden

Opgave 2: Analyse af interne forhold
- Primære aktiviteter
- Indgående logistik:
- Produktion og produktudvikling:
- Udgående logistik:
- Markedsføring og salg:
- Service:
- Virksomhedens infrastruktur:
- Menneskelige ressourcer:
- Indkøb:
- Teknologi:

Opgave 3 - Analyse af vækststrategier
- Ansoffs vækstmatrice:
- Integrationsstrategier:

Opgave 4 - Diskussion af distribution

Uddrag
Denne virksomhed Lakrids by Johan Bülow startede i 2007 på solskinsøen Bornholm. Det hele startede med, at der blev lavet én butik.

Den butik kunne man så komme ind i for at købe lakrids, men også få en oplevelse i bare at opleve hele butikken. Virksomheden går meget op i at levere kvalitetsprodukter.

De går meget op i at vælge de rigtige råvarer, så derfor er der ingen tilsætningsstoffer hvilket vil sige at der er en omhyggelig gennemgang af råvarer. De har et stilrent logo og en speciel emballage.

Det er ikke kun i deres butik, at deres produkter de bliver solgt. Det er både igennem forskellige detailkunder og deres egne butikker. De går meget op i når, at de skal penetrere et marked at de gør det de rigtige steder.

De søger fx ikke ned i Daglig Brugsen for at se om de kan have deres produkter der, nej de kigger på lidt ”finere” designhandlere. Dette gør de for at skabe det image og den omtale, som de gerne vil have.

De vil gerne have, at forbrugerne føler at Lakrids by Johan Bülow er en luksusvare og at det kan man også smage. Så de sender de rigtige signaler til deres potentielle kunder.

I alt så har Lakrids Bülow selv ni butikker i DK og samlet set bliver deres produkter solgt for omkring 1000 salgspunkter både i ind og udland.

Lakrids by Johan Bülow ønsker i fremtiden at kunne fokusere en del mere på geografisk ekspansion i den for af, at de gerne ville kunne få deres produkter solgt i hele verden, dog er de lidt tilbageholdende da det er noget de ikke vil kaste sig ud i lige med det samme, hvis de gjorde det, kunne det føre til at de skulle gå imod et af deres principper.

Nemlig at fokusere på at deres vækst er organisk, så den sker indenfor virksomheden så man ikke opkøber konkurrenter eller andre virksomheder.

På omkring 7 år har virksomheden ansat i alt 70 nye medarbejdere. Virksomheden har også formået at opnå 80. mio. kr. i omsætning.

Virksomheden fokuserer på at øge eksport internationalt i fremtiden. De ønsker også at øge deres omsætning til 100 mio.kr. på 3 år, hvilket ville komme af den øget eksport internationalt.

---

Deres samlede produktion er lige nu plantet i Taastrup. I Taastrup er der samlet 30 ansatte, som får produktionen til at kører. Selve produktionen starter med, at alle ingredienserne bliver blandet alt efter hvilke forskellige smagsvarianter der skal produceres.

Efter så bliver alt lakridsen skåret ud, hvor det derefter bliver dyppet i chokolade. Det bliver så sendt videre til indpakningen, hvor de bliver pakket i runde glas. Alle de forskellige glas har forskellige numre, hvilket kommer an på hvilken smagsvariant der skal i.

Der bliver undervejs foretaget smagstest både fra ledelsen, men også fra medarbejderne. Dette er hver morgen og det er for at sikre sig, at kvaliteten altid er i top.

Det er ikke kun det færdige produkt der bliver lavet smagstest på, men også råvarerne så man altså sikre den høje kvalitet hele vejen igennem produktion for at skabe det bedst mulige slutprodukt for forbrugerne.

I virksomheden sørger man altid for at have gang i produktudviklingen. Det betyder at virksomheden foretager ofte modifikationer eller ændringer, som kan skærpe enten smagen eller udseendet så udviklingen af deres produkter altid er i gang.

Det kan være der skal laves noget om på grund af en speciel højtid eller for at skabe en helt ny målgruppe på markedet. En af de varianter de har udviklet, er en sødere lakrids overtrukket med chokolade, da det ikke er nødvendigvis alle der kan lide den stærke lakrids, men mere er til det søde lakrids.

Lakrids by Johan Bülow er især rigtig gode til, at lave observationer, hvor de deler smagsprøver ud til kunder for at finde ud af, hvilke produkter der potentielt kunne være en del af deres sortiment og hvilke der måske kan arbejdes videre på.

Dette gør de i Københavns Lufthavn, hvor deres produktchef noterer sig hvordan de forskellige kunder reagerer på de nye smage.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu