Lakrids by Johan Bülow | Afsætning | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør for virksomhedens eksportmotiver.
Ud fra illustration 9.2
• Vækst og indtjeningsmål
• Ledelsesmæssige ambitioner
• Konkurrencemæssig fordel(teknologi/USP)
• Udnyttelse af markedsviden
2. Vurdér virksomhedens eksportberedskab
• Produkt
• Produktion
• Personale – herunder ledelsen
• Penge – økonomien
3. Diskuter virksomhedens markedsudvælgelse og vurder, hvilke lande der vil være attraktive for virksomheden at starte eksport til.
4. Redegør for virksomhedens ide.
5. Diskuter virksomhedens generiske strategi.
6. Analyser virksomhedens vækststrategier.

Uddrag
Jeg vil ud fra illustration 9.2 starte med at redegøre for virksomhedens eksportmotiver. Jeg vil mene at Lakrids by Johan Bülow passer bedst ind i den interne proaktive forhold, også kaldet de offensive interne forhold.

• Vækst og indtjeningsmål
- Johan Bülow producerer topkvalitetslakrids og ser en mulighed for at øge sin afsætning og indtjening ved at eksportere.

Dog er det ingen hemmelighed, at lakrids ikke er så udbredt i de fleste andre lande i verdenen som i Danmark. Især saltlakrids, hvilket også er noget Johan Bülow producerer.

På den anden side er Johan Bülow ud fra artiklerne, ekstremt selvsikker i hans firma og produkt. Man kunne forstille sig at hvis det lykkedes at eksportere det luksuriøse lakrids til lande med en højkonjunktur

samt kunder i lande, som er villig til at betale en dyrere pris for bedre og mere luksuriøst lakrids, vil deres mål om at øge sin afsætning og indtjening ved at eksportere, vil blive en realitet.

Eksempelvis lande, hvor Johan Bülows lakrids kunne blive et hit, er Dubai, Sverige, Norge, Tyskland, Finland og Holland som artiklerne præsenteret i casen også kommer ind på.

• Ledelsesmæssige ambitioner
- Som sagt, er Johan Bülow allerede en selvsikker mand, som tror på hans produkt. Udover det, så er han en god chef

og har sørget for at de ledelsesmæssige ambitioner er i top. Et godt eksempel på dette er at han selv fortæller hvordan de når deres mål om at få succes med eksport til andre lande:

”Vi skal fortsætte ekspansionen. Jeg satser stærkt på at åbne en ny enhed hver syvende eller ottende uge i 2016, hvor vi især mener det alvorligt med Sverige

Norge og Tyskland samt i mindre grad med Finland og Holland. Vi har hovedfokus på at finde de rigtige lokaliteter.”

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu