Lagkagehuset | noter Erhvervscase

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik..................................................................................... 3
Business model canvas................................................................................ 4
SWOT........................................................................................................ 5-6
Kritiske succesfaktorer................................................................................ 7
Virksomhedens udfordringer............................................................................. 8
Løsningsforslag.......................................................................................... 8-10
Metodeovervejelser...................................................................................... 10
Litteraturliste.............................................................................................. 11
Bilag 1......................................................................................................... 12-13
Bilag 2.............................................................................................................. 14
Bilag 3............................................................................................................ 15-16
Bilag 4.............................................................................................................. 17-18
Bilag 5................................................................................................ 19-20
Bilag 6........................................................................................................... 21
Bilag 7.................................................................................................... 21

Uddrag
Lagkagehuset er et bageri som blev startet i 1991 af Steen Skallebæk og Ole Kristoffersen hvor de kun havde et bageri. Lagkagehuset har i dag 35 butikker over landsplan hvor de hovedsageligt har fokus på København, Sjælland og Østjylland.

Selvom lagkagehuset er meget eftertragtede går de stadig efter at bibeholde den afslappede cafe stemning, hvor man samtidigt kan nyde sin mad.

Lagkagehuset fik sit navn efter at deres bygninger på Christianshavn lignede en lagkage. I dag har lagkagehuset hovedbygning i København, hvor Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk ejer ⅓ af virksomheden og FSN Capital ejer de andre ⅔ af virksomheden.

Lagkagehuset producere kager og brød med stor fokus på smag. Lagkagehuset gør brug af et bredt men ikke dybt udvalg af produkter, som bliver bagt hver dag og opbevaret i den rigtige temperatur for at have friske vare i butikkerne.

Lagkagehuset har tænkt på sin målgruppe ift. hvor henne i landet de er placeret, fx. bruger de mere økologisk brød. Målgruppen til lagkagehuset er bred da alle personer kan spise kage og brød.

Ift. prisen på produkterne har lagkagehuset sat den meget høj, hvilket de også kan tillade sig da de er en meget eftertragtet virksomhed.

Når man køber ved lagkagehuset, er det Bandwagon og Thrifty da lagkagehuset er en meget stor bagerkæde som har meget dyre kager.

Lagkagehusets butikker er ofte placeret på et hjørne hvor der er store ruder, da der ofte går mange mennesker forbi som kan kigge ind på lagkagehusets sortiment.

Lagkagehuset vil gerne give en oplevelse til konsumenterne om at hver gang de går ind i en af lagkagehusets forretninger skal det føles som om at gå ind i den samme, ved at bruge samme indretning fx.

Lagkagehuset vil ikke gå af mode så derfor holder de sig ofte opdateret på design og indretning. Det samme udnytter de ved sortiment hvor de hele tiden opdatere deres udvalg af vare.

Lagkagehuset har fx en ordning hvor de en gang i måneden får en ny kage.
I løbet af dagen skifter lagkagehuset noget af sortimentet ud fra morgenbrød og rundstykker til sandwich og pizza for at kunne udstille produktet efter hvilken tid på dagen det er men også for at bruge mindre plads.

---

Muligheder (Eksterne forhold):
Deres virksomhed er et stærkt brand i Danmark, derfor kunne det være et indlysende alternativ for dem at blive mere internationale

og skabe et brand i udlandet også. En anden god mulighed er at få mere økologi i deres sortiment, da de i nogle udvalgte butikker har et mindre udvalg af økologisk rugbrød.

Hvis flere butikker hopper med på denne ide, så kan det udvide deres målgruppe endnu mere, som så kan gå hen og gøre lagkagehuset til en international bagerivirksomhed.

Trusler:
Lagkagehuset er helt sikkert truet af en masse konkurrenter, nogle af de stærkeste konkurrenter som lagkagehuset har sig kunne fx være sådan en bager som Føtex

da Føtex har lavet et udvalg, som kunne være hvis du køber over 10 rundstykker, så får du en gratis dagmartærte med i prisen. Branchen er rigtig truet af discountkæder samt tankstationer og derfor kan disse kæder bemærkes

som nogle rigtig stærke konkurrenter til denne branche. En af de store trusler som lagkagehuset har er at de lukker meget tidligt i forhold til deres konkurrenter gør.

Noget der har lagt sit præg på lagkagehuset, er at de var endt i en dårlig omtale efter den her skattely - afsløring på nettet, som medførte rigtig meget shitstorm på det sociale medie Facebook.

Grundet det modtog lagkagehuset 4.684.000 i lønkompensation bare under corona. Der er en masse forbrugere der tydeligt udtaler sig på de sociale medier især Facebook, at de aldrig nogensinde vil støtte bager-kæden, grundet lagkagehusets skatteforhold.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu