Lagkagehuset | Erhvervscase

Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse 1
Metodeafsnit: 2
Virksomhedskarakteristik: 3
Business model canvas: 3
SWOT: 4
KSF’ere: 5
Handlingsforslag: 7
Konsekvensbeskrivelse af handlingsforslagene: 9
Diskussion om valg af handlingsforslag: 10
Revideret BMC: 11
Revideret SWOT: 12
Kildeliste: 13
Bilag: 14
Bilag 1: Værdikæde 14
Bilag 2: De 7 p’er 16
Bilag 3: Økonomiske situation 17
Bilag 4: Omverdensmodellen 20
Bilag 5: Business model canvas 22
Bilag 6: Konkurrencetragt modellen 24
Bilag 7: Porters five forces 24
Bilag 8: Vækststrategi 26
Bilag 9: TOWS - Opstilling 26

Uddrag
Metodeafsnit:
Denne synopsis har vi skrevet med fokus på fagene Virksomhedsøkonomi og Afsætning.

Derfor har vi benyttet modeller fra begge fag til vores analyse af virksomheden Lagkagehuset.

Først og fremmest har vi gjort brug af det givende case materiale, samt yderligere materiale fra nettet. For at få skabt et overblik over virksomheden, har vi startet opgaven ud med en virksomhedsbeskrivelse.

I virksomhedsbeskrivelsen indgår blandt andet virksomhedstype og ejerform. BMC-modellen benyttes i denne opgave til at beskrive virksomhedens forretningsmodel.

Der benyttes også flere forskellige faglige modeller, for at forholde os kritisk til omverdenen, konkurrenterne og det generelle marked.

Vi har også lavet en værdikædeanalyse og en Porters Five Forces til at fastslå virksomhedens position på markedet. Ved hjælp af disse metoder og modeller, har vi kunne udpege nogle af Lagkagehusets vigtigste kritiske succesfaktorer.

Herefter har vi udarbejdet udfordringer, handlingsforslag samt konsekvenser. Vi har ligeledes analyseret Lagkagehusets økonomi, ved hjælp af en regnskabsanalyse

den benyttes til at forstå virksomhedens økonomiske situation. Der bliver samlet op på analyserne ved brug af en SWOT-analyse.

Virksomhedskarakteristik:
Lagkagehuset er dansk produktionsvirksomhed. I 2008 skabte Ole Kristoffersen og Steen Skal-lebæk i fællesskab lagkagehuset, de havde hver især drevet store og succesfulde bagerier.

Ole i København og Steen i Haderslev. De to har til sammen skabt designet og konceptet som vi kender i dag. Lagkagehuset producerer og sælger brød, kage, kaffe, kolde drikke og andre måltider.

Lagkagehuset befinder sig både på B2C og B2B marked. De befinder sig primært på B2C marked, da de har deres egne butikker, hvor deres produkter bliver distribueret direkte til kunden uden nogen form for mellemled.

Dog befinder virksomheden sig også på B2B marked, da de har en aftale om levering af brød samme dag til nogle udvalgte supermarkeder og til www.nemlig.com, som er deres mellemhandlere. Lagkagehuset er et aktieselskab, med 107 butikker som er fordelt rundt i landet.

Lagkagehuset har to oprindelige ejere Ole og Steen som ejer 1/3, mens resten ejes af FSN Capital. Siden Lagkagehuset åbnet deres første butik i 2008 har virksomheden oplevet stor vækst i omsætningen og havde næsten en omsætning på 1 mia. kr. i 2019.

Virksomheden er førende indenfor bager branchen og er blevet en stor konkurrent for andre cafeer og bagere i Danmark.

Lagkagehusets formål er at skabe den kompromisløse oplevelse hvor alle faktorer spiller ind. De ønsker brød og kager i høj kvalitet

god personlig service fra et ungt og imødekommende personale, eksklusivt og genkendeligt design med central beliggenhed i hjørneejendomme, et bredt men ikke så dybt sortiment der skal være frisk hele dagen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu