Lagkagehuset | Erhvervscase | 12 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Synopsis 1
Virksomhedskarakteristik 2
Kritiske succes faktorer; 3
Udfordringer; 3
Udfordring 1; Faldende resultat 3
Udfordring 2; Tilpasning og udvikling af internationale markeder 4
Udfordring 3; Personaleudvikling 6
Udfordring 4; Prisstrategi 7
Udfordring 5; Fremtidig vækst 8
Metodeovervejelser 10
Bilag 1 11
Bilag 2 12
Bilag 3 12
Kildeliste; Error! Bookmark not defined.

Uddrag
Lagkagehuset er et højkvalitets bageri, der går under branchen for fremstilling af friske bageriprodukter. Deres vision er at revolutionere folkets oplevelser af brød, hvilket de vil gøre gennem deres unikke koncept og eksklusive image.

Virksomheden blev i 2008 stiftet ved en fusion af to bagerier, som var ejet af Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk. Lagkagehuset er i dag ejet af kapitalfonden FSN Capital, som ejer omtrent ⅔ af virksomheden, hvor af Ole og Steen stadig ejer omtrent ⅓ af virksomheden.

Lagkagehuset er gået fra 3 butikker i 2009, til over 100 butikker i 2019, som er spredt ud over hele Danmark, London og New York. Lagkagehuset er både en produktions- og servicevirksomhed

da de selv bager og producerer deres produkter og fungerer også som restauration. Deres sortiment er bredt, men med en forholdsvis dybde.

Lagkagehusets koncept bygger primært på service og højt kvalitets produkter - disse produkter skal være med til at skabe en autentisk stemning for deres kunder, og det gør de ved at skabe en café-stemning i deres butikker.

De befinder sig på både B2C og B2B-markedet, dog opererer de primært på B2C markedet, da deres primære slag foregår i deres egne butikker hvor de sælger direkte til forbrugeren.

Hvis man kigger på det økonomiske aspekt, er det tydeligt at se, at deres tal er blevet forværret over de seneste par år.

---

Lagkagehuset ville have mulighed for kunne forbedre deres overskud, eller mindske deres nuværende underskud. Dette er muligt med en øget reklameindsats.

Lagkagehuset har på nuværende tidspunkt en Facebook side med over 50.000 følgere, og herudover en Instagram med ca. 30.000 følgere.

Igennem Owned media når virksomheden ud til målgruppen gennem konkurrencer, opslag osv.

Virksomheden benytter sig på nuværende tidspunkt allerede af Earned media gennem bloggere som frivilligt reklamere for virksomheden. Dette fungerer som en slags “gratis reklame”, og er vigtig for virksomhedens kendskabsgrad for kunderne og potentielle kunder.

For at nå ud til yderligere potentielle målgruppe, ville det være oplagt at tilkøbe annoncering og markedsfører sig igennem deres allerede eksisterende Owned media kanaler.

Hertil kan beregnes et reklamenulpunkt med markedsføringsomkostninger på 50.000 kr. med et udgangspunkt i en dækningsgrad på 50%:

50000/0,5 = 100.000 kr. Det vil sige, at der skal tjenes 100.000 kr. ind. i form af salg.
Udfordring 2; Tilpasning og udvikling af internationale markeder

Virksomhedens eksportmarkeder kan opleve et lavere salg grundet udfordringer, som Lagkagehuset kan møde ved en internationalisering.

Her skal virksomheden især være opmærksom på en mulig ændring i samfundskultur, som de og deres sortiment skal tilpasse sig efter. Det er også muligt for Lagkagehuset at videreudvikle deres koncept på ensartede markeder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu