Lagkagehuset | Erhvervscase | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelse 1
Intern analyse 2
- BMC - Business model canvas 2
- Værdikædeanalyse 3
- Konkurrence- og vækststrategi 4
- Regnskabsanalyse 6
- Virksomhedskarakteristik 7
- Marketing Mix - de fire p’er 8
Ekstern analyse 10
- SWOT 10
- PESTEL 10
- Konkurrenceforhold 12
- Købsadfærdsanalyse 15
- Porter's five forces 16
Kritiske succesfaktorer 18
Virksomhedens udfordringer 19
Analyse af udfordringer 20
Handlingsforslag samt konsekvenser 21
Metodeovervejelser 32
- Kildeliste 33

Uddrag
Lagkagehuset benytter vækststrategien produktudvikling som både dækker over nye produkter, som virksomheden får i deres sortiment men også produktforbedringer inden for allerede eksisterende produkter.

Produktudvikling er vigtigt for virksomheden da de gerne vil optimere sig med forbedring på allerede eksisterende produkter, men også helt nye produkter.

Virksomheden skriver på deres hjemmeside; “Vi bager gerne økologisk og anvender økologiske råvarer, når vi kan få dem af høj og ensartet kvalitet.

Vi har både økologiske specialbrød og rugbrød på hylderne, og vi arbejder hele tiden på at udvikle nye spændende økologiske produkter.

Vi er dedikerede, men ikke fanatiske.”. Dette er et fremragende eksempel på at virksomheden har en stor ambition for at fortsætte med vækststrategien produktudvikling og komme på banen med nogle nye produkter som tiltaler en større målgruppe.

Økologi er en stor trend i Danmark og ved at Lagkagehuset lægger stor vægt på dette, rammer de en større målgruppe.

En anden vækststrategi som virksomheden benytter sig af er markedspenetrering. Denne vækststrategi går ud på at sælge flere produkter på det eksisterende marked med den samme målgruppe .

Dette sker ved at man forsøger at få flere fra denne målgruppe til at bruge produktet, hvilket Lagkagehuset giver flere forsøg på.

De skriver på deres virksomhed; “Når du har købt ti kopper kaffe, the, chai eller islatte, så byder vi på en valgfri varm drik og hver gang du har købt for 1000,- får du 2 brød

du vælger imellem rugbrød eller specialbrød, ellers har du mulighed for at vælge mellem vores wienerbrødsstænger eller kanelstang. “.

Dette er et klart eksempel på markedspenetrering, da de ved brug af blandt andet stempelkort giver den eksisterende målgruppe flere og bedre muligheder for at købe deres produkter.

Et andet godt eksempel på markedspenetrering, er deres mellemhandler Nemlig.com som tit kører 2 for 1 tilbud, som også skubber til målgruppen om at købe flere af deres produkter.

En sidste vækststrategi som bliver benyttet af virksomheden, er markedsudvikling. Denne vækststrategi taget i brug når en virksomhed har et ønske om at deres marked til nye segmenter eller lave en geografisk ekspansion .

Under markedsudvikling lægges der fokus på deres nuværende produkter på nye markeder. Som tidligere skrevet har Lagkagehuset nu 89 butikker i Danmark

10 i London, 1 i New York og har planer om tre mere i New York. Dette er et eksempel på at de benytter sig nyttigt af vækststrategien.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu