Lagkagehuset AS | Erhvervscase | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomhedsportræt 3
Kritiske succesfaktorer 4
Udfordringer 5
Løsningsforslag 6
Metode 12
Litteratur 13
Bilag 14
Bilag 1 - Regnskabsanalyse 15
Bilag 2 - Omverdensanalyse 17
Bilag 3 - Værdikæden 20
Bilag 4 - Parametermix 23
Bilag 6 - Målgruppebeskrivelse og købsadfærdsanalyse 28
Bilag 7 - Porters konkurrencestrategi 35
Bilag 8 - Ansoff 38
Bilag 9 - CSR 39
Bilag 10 - SWOT 40
Artikler 41

Uddrag
Lagkagehuset A/S, som vi kender det idag, blev fusioneret i 2008, da de to bagerier ejet af Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk fandt sammen i en fælles passion for godt bagværk, samt ambitionen om at deres brød skulle nå ud til hele landet.

Visionen var at skabe en oplevelse, hvor gæsterne i Lagkagehuset skulle have kompromisløse og uforglemmelige smagsoplevelser. Der stræbes efter høj kvalitet, gode råvarer, godt håndværk og en sans for ekstraordinær service.

Virksomheden blev grundlagt med det formål at drive et Premium koncept indenfor bageri- og cafésegmentet i Danmark. Virksomheden har åbent 365 dage om året, og har i 2019 1053 ansatte i selskabet.

Virksomheden er idag ejet af Danish Bake A/S, ejet af Cidron Garonne Limited på Jersey og Food LuxCo S .

Lagkagehuset befinder sig inden for hospitality branchen, hvor deres kerneprodukter primært består af håndgribelige produkter, som brød af høj kvalitet, samt kager.

Deres generelle sortiment er smalt, men samtidig dybt og består af brød, kage, mad og drikkelse. Lagkagehuset er en service og-produktionsvirksomhed

hvilket betyder at de selv producerer deres produkter, men samtidig tilbyder deres kunder en cafe-oplevelse i forbindelse med køb af deres produkter.

I produktionsafdelingen, som foregår i priorparken, har de 4 forskellige afdelinger. Disse er bageri, vineri konditori og et pakkeri. Konkurrencesituationen i branchen vurderes som middel.

Lagkagehuset er en af de store spillere i branchen, hvilket også gør at deres markedsandel er høj. Virksomheden differentierer sig ved at tilbyde højkvalitets-produkter, samt tilbyde en god CSR-politik.

Lagkagehuset A/S er, ligesom navnet antyder et aktieselskab. Lagkagehuset A/S har globaliseret sig til England og i USA, hvor deres internationale navn er er Ole & Steen.

Lige nu har Lagkagehuset 12 butikker i England og 3 butikker i New York, disse tal ville ligge højere hvis den globale corona-krise ikke fandtes.

Virksomheden opererer både på B2B og B2C markedet, dog er deres primære fokus hovedsageligt på B2C markedet. Virksomheden har et B2B sammenarbejde med nemlig.com og derudover har de lavet nogle firmaordninger.

---

Målgruppen ville stadig fortsat være den samme, kvinder i alderen 25-35 år, som er kvalitetsbevidste og gerne vil betale det ekstra for kvalitetsprodukter.

Vælger lagkagehuset at indgå et samarbejde med wolt, ville de kunne opnå en bedre målgruppe, de ville kunne stræbe efter det yngre segment, som også er dem der er målgruppen på wolt.

Udover den bedre og større målgruppe, ville de kunne få en garanteret stigning i deres omsætningen . Ifølge en relevant kilde estimeres det at omsætningen stiger med gennemsnitligt 40% om måneden .

Wolt har dog nogle krav til virksomheder de indgår partnerskab med, de kræver 30% af den omsætning som bliver optjent via dem , derudover kræver de at virksomheden har en solid indtjening og mængde af ordrer.

At indgå et samarbejde med dem er 100 risikofrit , dette vil sige at man kan stoppe partnerskabet når man ønsker uden gebyr. Derudover garantere de at leveringen finder sted 35-40 minutter efter bestillingen er lagt.

Der er dog nogle konsekvenser forbundet med at indgå et partnerskab med Wolt, man skal være indforstået med at der ikke er samme mulighed for at lave mersalg.

Vi ved at lagkagehuset ikke indgår samarbejde med virksomheder som ikke har samme målgruppe som dem selv, men da vi vil ændre i deres strategi, mener vi at dette kunne gå an.

De største tilhængere af Wolt app'en er det yngre segment, hvor at lagkagehusets segment er kvinder i alderen 25-35 år.

---

For at analysere hvilke geografiske placeringer, der vil være relevante kigger vi på målgruppen, samt hvor der allerede er placeret butikker.

Som påvist i bilag 6, er målgruppen primært kvalitetsbevidste forbrugere, som er villige til at betale mere og samtidig har økonomisk overskud.

Vi har taget udgangspunkt i at målgruppen er i alderen 25-35 år og har en højere indkomst. Lagkagehuset har førhen primært placeret sig i metropoler, hvor der har været fokus på at belægge sig nær kontorbygninger, samt omkring turisme.

Formålet vil stadig være et ramme et segment at turister og hverdags gæster. Ud fra google maps, samt Lagkagehuset.dk kan vi se at der ikke er placeret en butik i Århus centrum

der er kun en butik på hele fyn og der er ikke nogen butikker omkring amager. Vi vi vurderer altså at det vil være relevant at placere 2 food-trucks på strøget, 1 på rådhuspladsen, 2 i Århus centrum, 1 på fyn og 1 på amager.

Kerneydelsen i Lagkagehusets food trucks består af det simple behov at kunderne er sultne og Lagkagehuset dækker den sult eller tørst for bagværk, sandwich eller en kop kaffe.

Deres periferiydelser vil være at Lagkagehuset bør bibeholde deres gode service og høflige betjening.

Der skal være den gode atmosfære i vognen, som der er i lagkagehusets egne bagerier med venlige og imødekommende kvindelige ekspedienter og bagerjomfruer der er Lagkagehusets ansigt udadtil.

I foodtrucks vil det også være muligt at få flyers, brochurer og medlemskort altså physical evidence der promoverer Lagkagehuset, men også deres app Lagkagehuset og “Too Good To Go” som er deres samarbejdspartnere for at stoppe madspild.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu