Lagkagehuset AS | Erhvervscase | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. KARAKTERISTIK AF LAGKAGEHUSET A/S 1
2. KRITISKE SUCCESFAKTORER 1
3. LAGKAGEHUSETS UDFORDRINGER 1
4. ANALYSER AF UDFORDRINGER 2
5. HANDLINGSFORSLAG 2
- 5.1 Udfordring 1: Det er en udfordring for Lagkagehuset at forblive markedslederen på et marked præget af relativ hård konkurrence 2
- 5.1.1 Valg af handlingsforslag 3
- 5.2 Udfordring 2: Det er en udfordring for Lagkagehuset at tilpasse sig megatrends såsom sundhed og vegansk mad 4
- 5.2.1 Valg af handlingsforslag 4
- 5.3 Udfordring 3: Det er en udfordring for Lagkagehuset at opnå større kundetilfredshed 5
- 5.3.1 Valg af handlingsforslag 6
6. METODE 6
7. KILDELISTE 6
BILAG 1 RESTERENDE KSF’ER & UDFORDRINGER 8
BILAG 2 GENERISK- & VÆKSTSTRATEGI 9
BILAG 3 VÆRDIKÆDEANALYSE 10
BILAG 4 PORTERS FIVE FORCES 13
BILAG 5 MARKETINGMIX 16
BILAG 6 OMVERDENSMODELLEN 18
BILAG 7 MÅLGRUPPEANALYSE 23
BILAG 8 REGNSKABSANALYSE 24
BILAG 9 BMC 26
BILAG 10 SWOT-OPSTILLING 27

Uddrag
U1: Det er en udfordring for Lagkagehuset at forblive markedslederen på et marked præget af relativ hård konkurrence
Det er en udfordring for Lagkagehuset at forblive markedsleder på markedet, da der er relativ hård konkurrence på markedet.

Der er mange virksomheder i samme branche, hvilket gør det vanskeligt at differentiere sig, i øvrigt har de ofte lavere priser end Lagkagehuset.

U2: Det er en udfordring for lagkagehuset at tilpasse sig megatrends såsom sundhed og vegansk mad
Størstedelen af Lagkagehusets produkter er kage og brød, som indeholder mange usunde ingredienser.

Megatrends, der omhandler vegansk- og en sundere livsstil florerer i øjeblikket og i fremtiden, så kunderne vil i fremtiden søge sundere alternativer.

U3: Det er en udfordring for Lagkagehuset at opnå højere kundetilfredshed
Det er en udfordring for Lagkagehuset at opnå højere kundetilfredshed, eftersom kunderne har vurderet dem til 3,1 stjerner ud af 5 baseret ud fra 1.030 anmeldelser.

---

Markedsmæssige konsekvenser:
Ved at tilbyde specielle rabatordninger, vil lagkagehuset tiltrække flere kunder og dermed få en større markedsandel og formentlig bredere målgruppe.

Deres brand bliver dog beskadiget da produkterne bliver billigere eller gratis, og dermed ikke udviser eksklusivitet.

Økonomiske konsekvenser:
På kort sigt vil de opleve stor vækst, da relativt mange formentlig vil benytte rabatordningerne. De vil dog opleve en mindre indtjening, da nogle produkter i teorien sælges til f.eks. halv pris.

HF3: Horisontal integration / uorganisk vækst
Markedsmæssige konsekvenser:

Ved at opkøbe en konkurrent vil de automatisk opnå en større markedsandel, da de opkøber en del af markedet. De vil også have mulighed for at indlogere den opkøbte konkurrent under eget brand, og dermed forstærke brandværdien.

Økonomiske konsekvenser
På kort sigt vil opkøb af en ny konkurrent have store økonomiske konsekvenser. Likviditetsgraden i lagkagehuset fortæller os, at med deres nuværende likviditetsgrad vil dette ikke være muligt.

Dog har de en investeringsfond, som evt. vil tro på idéen til at finansiere et evt. opkøb. På lang sigt vil det formentlig øge indtjeningen, dog vil de have flere afskrivninger.

---

Generisk strategi har givet os et overordnet overblik over Lagkagehuset. For at skabe et økonomisk overblik har vi brugt regnskabsanalysen, som har givet os et godt overblik.

Omverdensmodellen har givet os et godt her-og-nu billede af Lagkagehusets eksterne situation på markedet. Målgruppeanalysen har vi brugt til at give os et godt indblik i virksomhedens målgruppe.

Vores statistikker fra Danmarks Statistik har vi fundet ved hjælp af den kvantitative metode, samtidig har vi brugt den kvalitative metode til at besvare vores analyser.

Vi har ved hjælp af de vedhæftede interviews og fremsøgte artikler mm. modtaget tilstrækkelig information til at arbejde med vores case, hvilket har gjort at vi kan besvare vores modeller godt og sikkert.

Vores metoder har vi brugt på baggrund af vores informationssøgning og vores kilder er aktuelle og relevante i forhold til case-arbejdet. Kilderne fra Danmarks Statistik er repræsentative, da de er hentet eller beregnet med tal fra Statistikbanken.dk.

Kilderne er sammenlignelige men indeholder forskellige informationer og data. Kilderne er fra Lagkagehusets egen hjemmeside eller Danmarks Statistik, hvilket gør dem meget troværdige. De indeholder informationer som vi kan bruge til at besvare opgaven.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu